11de Welzijnsdag voor het onderwijs - Ronde 2 (10:45 - 12:00)

Keuze Lesgever
2.01 Hoe schrijf je werkprocedures uit bijv. voor elektrische werken Dany Vanharen

Als de elektrische installatie in orde is en de noodzakelijke maatregelen t.g.v. de risicoanalyse reeds werden doorgevoerd, dan is de technische kant van de elektrische installatie hoofdzakelijk in orde. De manier hoe men met deze installatie omgaat, hoe men de controles en eventuele werkzaamheden en aanpassingen veilig kan/mag doorvoeren dient te worden beschreven in procedures. Aan de hand van enkele voorbeelden van werk- methodes/- volgorden, zal er toelichting worden gegeven om je ook  met deze elektrisch /organisatorische kant van de elektrische installatie  in orde te stellen.

Doelgroep: directeurs, preventieadviseurs van het onderwijs.

Vereiste voorkennis: noties van basiselektriciteit


2.02 Taken en opdrachten van de preventieadviseur - deel 2 Jurgen Reynders

Deel 2

In deze sessie 2.02 wordt verder praktisch toegelicht wat in sessie 1.02 is uitgelegd.

Hoe kan ik als preventieadviseur de basis leggen voor een degelijk preventiebeleid?
Hoe begin ik er concreet aan?
Welke zijn de eerste stappen en daar bijhorende documenten die de basis vormen?

Deel 2 is het vervolg van deel 1 tijdens sessie 1.02 in ronde 1. Gelieve het ook daar aan te duiden.

Doelgroep: directeurs, beginnende of minder ervaren preventieadviseurs van het onderwijs.


2.03 Opmaak intern noodplan - herhaling van sessie 1.04 Kristel Vanorbeek

Sinds 28/3/14 is het KB betreffende de brandpreventie op de arbeidsplaatsen (boek 3, titel 3) van toepassing. Hierin wordt onder andere beschreven dat een intern noodplan dient aanwezig te zijn.
In deze sessie wordt het intern noodplan eerst gekaderd binnen de vigerende wetgeving. Ook het verschil met het brandpreventiedossier en interventiedossier komt aan bod.
Nadien wordt uitgebreid ingegaan op het effectief opstellen van een intern noodplan in de praktijk.

Deze sessie is een herhaling van de sessie 1.04 in ronde 4

Doelgroep: preventieadviseurs van het onderwijs.


2.04 Procedure werken op hoogte - tool toelichten - herhaald in sessie 4.04 Alex Berghmans

Werk jij wel eens in de hoogte? Kan jij de gevaren op hoogte inschatten? Nog steeds gebeuren vele bedrijfsongevallen door het vallen van een hoogte. In de bouw is dit veruit de grootste oorzaak van de dodelijke arbeidsongevallen. Niet aangepaste middelen, onvoldoende werkvoorbereiding, foutief gebruik, onvoldoende kennis en opleiding, … zijn vaak de oorzaken die leiden tot deze arbeidsongevallen. Dit alles maakt het werken op hoogte tot een complexe en risicovolle activiteit.

Om de keuze van het arbeidsmiddel te vergemakkelijken, zal er een tool aangereikt worden.

Deze sessie wordt herhaald in ronde 4: sessie 4.04

Doelgroep: directeurs, technisch adviseur coördinators, technisch adviseur, preventieadviseurs, meester- vak- en dienstpersoneel van het onderwijs.


2.05 Een crisisoefening op niveau van de basisschool - deel 2 praktijk Stefaan Dejonghe
Chris Chantrain

Deel 2  Praktijk

Oefen eens een crisissituatie op een beheerste, gecontroleerde en stress-loze manier.

In deze nascholing komt een tool aan bod waarbij in de school een crisissituatie kan worden nagespeeld rond de tafel. Hoe, wat, waar, wanneer en door wie communiceren/ uitvoeren met een aanschouwelijke methode om de toestand/fase van de noodsituatie te kunnen volgen. Hierbij wordt de noodzaak en functie van de verschillende leden van de interne crisis-cel meer dan eens onderstreept. De tool is met weinig moeite aanpasbaar/personaliseerbaar voor elke school.

Bij dit dossier horen bijlagen: voorbeelddocumenten ter verduidelijking en een aantal bruikbare instrumenten ter bepaling van o.a. de “uitwendige invloeden, de risicoanalyse, …

In deze nascholing krijg je het relaas van hoe dit KB praktisch te benaderen.

Dit is het vervolg van sessie 1.05 in ronde 1. Gelieve het ook daar aan te duiden.

Doelgroep: directeurs, preventieadviseurs van het onderwijs.

Vereiste basiskennis: theorie crisiscommunicatie


2.06 Hoe verbeter ik de akoestiek in mijn lokaal ? (VOLZET) Jan Goos

De sessie tracht een praktisch overzicht te geven van de te gebruiken materialen en technieken om de akoestische problemen in nieuwe gebouwen te vermijden en de situatie in bestaande lokalen te verbeteren en de mogelijke klachten van personeel te minimaliseren.

Doelgroep: leden van de hiërarchische lijn en preventieadviseurs.


2.07 Hoe organiseer je het onderhoud, controle en opvolging van middelen en gebouwen - deel 2 (VOLZET) Koen Boels

Deel 2

Praktische invulling van deel 1= sessie 1.07 ronde 1

Persoonlijke ervaringen met onderwijsinspectie 2.0.

Dit is het vervolg van sessie 1.07 in ronde 1. Gelieve dat ook daar aan te duiden.

Doelgroep: directeurs, preventieadviseurs, technisch adviseurs en gebouwenbeheerders van het onderwijs.


2.08 Hygiƫne in de schoolkeukens en op festiviteiten - deel 2 Dimitri Verbreyt

Deel 2

De sessie 'Hygiëne in de schoolkeukens en op festiviteiten' is gericht naar medewerkers van scholen waar niet direct een grootkeuken aanwezig is. Dikwijls worden er op school activiteiten georganiseerd met voeding zoals BBQ, kaas & wijn of een mosselsouper. Vaak gaat het om grote hoeveelheden voeding die op korte tijd moeten verwerkt worden en waar heel wat infrastructuur voor nodig is. Voor een mosselsouper krijg je als basisschool al gauw 750 bezoekers over de vloer. Niet iedereen lust mosselen en wil dus iets anders... Waar moet je op letten bij het verwerken van voedingswaren van verschillende productgroepen met elk hun specifieke risico's? Krijg inzicht in deze risico’s en leer waar hoe je mogelijke problemen rond voedselveiligheid kan vermijden. 

Dit is het vervolg van sessie 1.08 in ronde 1. Gelieve het ook daar aan te duiden.

Doelgroep: preventieadviseurs en allen die begaan zijn met hygiëne in de schoolkeukens en op festiviteiten

 


2.09 Welzijns- en arbeidswetgeving bij stages en duaal leren - herhaald in sessie 4.09 Anthony Kets

Stages, praktijklessen op verplaatsing, observatieactiviteiten  en duaal leren: aansprakelijkheid en veiligheid

De afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt is een thema dat de laatste jaren steeds meer aandacht geniet, zowel op het vlak van het onderwijsaanbod als bij de uitwerking van de leerprogramma’s. In het kader van leerprogramma’s zien we dat leerlingen meer en meer naar de werkvloer gebracht worden om daar te gaan leren. Dit kan verschillende vormen aannemen.
Bij de organisatie van leerlingenstages, observatieactiviteiten, praktijklessen op verplaatsing en duaal leren moeten onderwijsinstellingen rekening houden met de onderwijsregelgeving, de welzijnswetgeving en de arbeidswetgeving. 

In deze sessie wordt gekeken naar de aansprakelijkheid en de veiligheid

Deze sessie wordt herhaald in ronde 4: sessie 4.09

Doelgroep: directeurs en preventieadviseurs


2.10 WellBe: tool om een risicoanalyse psychosociale op te stellen - herhaald in sessie 4.10 Franky Wauters

Een gebruiksvriendelijke online tool om een bevraging rond psycho-sociaal welzijn op het werk autonoom uit te voeren. Dat omvat een directe rapportering naar de preventie-adviseur en de personeelsleden (onder begeleiding van de preventie-adviseur) van de resultaten van de bevraging.

Deze sessie wordt herhaald in ronde 4: sessie 4.10

Doelgroep: directeurs, preventieadviseurs van het onderwijs.


Terug naar overzicht van workshops