11de Welzijnsdag voor het onderwijs - Ronde 1 (09:15 - 10:30)

Keuze Lesgever
1.01 Basiskennis Elektriciteit Dany Vanharen

Om te kunnen meevolgen wat de verschillende opmerkingen/inbreuken zijn bij een periodieke keuring van een elektrische installatie is het belangrijk dat men de verschillende grootheden en de belangrijkste componenten van een elektrische installatie kent. In deze sessie zal deze noodzakelijke kennis worden uitgelegd op een bevattelijke wijze, zonder moeilijke formules en zonder een elektricien van jou te willen maken.

Doelgroep: directeurs, preventieadviseurs van het onderwijs.


1.02 Taken en opdrachten van de preventieadviseur - deel 1 Jurgen Reynders

Deel 1

Hoe kan ik als preventieadviseur de basis leggen voor een degelijk preventiebeleid?
Hoe begin ik er concreet aan?
Welke zijn de eerste stappen en daar bijhorende documenten die de basis vormen?

In deel 2 wordt dit verder praktisch toegelicht.

Deel 2 volgt in ronde 2: sessie 2.02. Gelieve het ook daar aan te duiden.

Doelgroep: directeurs, beginnende of minder ervaren preventieadviseurs van het onderwijs.


1.03 Evaluatie van een schoolgebouw met betrekking tot brandveiligheid - herhaald in sessie 4.02 Guy Lenaerts

In deze sessie wordt zowel het voorkomen van het ontstaan als de uitbreiding van een brand in een schoolgebouw behandeld.  En dit zowel bij het plannen van een van een nieuwbouw als voor bestaande schoolgebouwen.

Na een korte toelichting van de wettelijke bepalingen wordt het onderwerp met een praktische aanpak en concrete voorbeelden toegelicht.  Op basis van een virtuele rondgang in een schoolgebouw en een risico-analyse worden de belangrijkste en meest voorkomende risico’s voor het ontstaan van brand geïdentificeerd, geanalyseerd en maatregelen voorgesteld.

Deze sessie wordt herhaald in ronde 4: sessie 4.02

Doelgroep: directeurs, preventieadviseurs van het onderwijs.


1.04 Opmaak intern noodplan - herhaald in sessie 2.03 Kristel Vanorbeek

Sinds 28/3/14 is het KB betreffende de brandpreventie op de arbeidsplaatsen (boek 3, titel 3) van toepassing. Hierin wordt onder andere beschreven dat een intern noodplan dient aanwezig te zijn.
In deze sessie wordt het intern noodplan eerst gekaderd binnen de vigerende wetgeving. Ook het verschil met het brandpreventiedossier en interventiedossier komt aan bod.
Nadien wordt uitgebreid ingegaan op het effectief opstellen van een intern noodplan in de praktijk.

Deze sessie wordt herhaald in ronde 2: sessie 2.03

Doelgroep: directeurs, preventieadviseurs van het onderwijs.


1.05 Een crisisoefening op niveau van de basischool - deel 1 Chris Chantrain
Stefaan Dejonghe

Deel 1  Theorie

Oefen eens een crisissituatie op een beheerste, gecontroleerde en stress-loze manier.

In deze nascholing komt een tool aan bod waarbij in de school een crisissituatie kan worden nagespeeld rond de tafel. Hoe, wat, waar, wanneer en door wie communiceren/ uitvoeren met een aanschouwelijke methode om de toestand/fase van de noodsituatie te kunnen volgen. Hierbij wordt de noodzaak en functie van de verschillende leden van de interne crisis-cel meer dan eens onderstreept. De tool is met weinig moeite aanpasbaar/personaliseerbaar voor elke school.

Bij dit dossier horen bijlagen: voorbeelddocumenten ter verduidelijking en een aantal bruikbare instrumenten ter bepaling van o.a. de “uitwendige invloeden, de risicoanalyse, …

In deze nascholing krijg je het relaas van hoe dit KB praktisch te benaderen.

Deel 2 volgt in ronde 2: sessie 2.05. Gelieve het ook daar aan te duiden.

Doelgroep: directeurs, preventieadviseurs van het onderwijs.


1.06 Wat is de invloed van de akoestiek van je lokaal? Jan Goos

Een toelichting over de principes en begrippen over akoestiek in het algemeen en wat daarvan de gevolgen kunnen zijn voor het welzijn van personeel. Dit zowel voor nieuwbouw als voor reeds bestaande infrastructuur.

Doelgroep: leden van de hiërarchische lijn en preventieadviseurs.


1.07 Hoe organiseer je het onderhoud, controle en opvolging van middelen en gebouwen. - deel 1 (VOLZET) Koen Boels

Deel 1

In een school heeft men veel middelen en lokalen die regelmatig een onderhoud en controle nodig hebben. Hoe kan je op een gestructureerde manier deze controles en onderhouden gaan plannen en opvolgen.Hoe kadert deze planning en opvolging in de processen die de onderwijsinspectie auditeert.

Deel 2 volgt in ronde 2 sessie 2.07. Gelieve het ook daar aan te duiden.

Doelgroep: directeurs, preventieadviseurs, technisch adviseurs en gebouwenbeheerders van het onderwijs.


1.08 Hygiƫne in de schoolkeukens en op festiviteiten - deel 1 Dimitri Verbreyt

Deel 1

De sessie 'Hygiëne in de schoolkeukens en op festiviteiten' is gericht naar medewerkers van scholen waar niet direct een grootkeuken aanwezig is. Dikwijls worden er op school activiteiten georganiseerd met voeding zoals BBQ, kaas & wijn of een mosselsouper. Vaak gaat het om grote hoeveelheden voeding die op korte tijd moeten verwerkt worden en waar heel wat infrastructuur voor nodig is. Voor een mosselsouper krijg je als basisschool al gauw 750 bezoekers over de vloer. Niet iedereen lust mosselen en wil dus iets anders... Waar moet je op letten bij het verwerken van voedingswaren van verschillende productgroepen met elk hun specifieke risico's? Krijg inzicht in deze risico’s en leer waar hoe je mogelijke problemen rond voedselveiligheid kan vermijden.

Deel 2 volgt in ronde 2: sessie 2.08. Gelieve het ook daar aan te duiden.

Doelgroep: preventieadviseurs en allen die begaan zijn met hygiëne in de schoolkeukens en op festiviteiten


1.09 Duaal leren - wat is dit nu juist? - herhaald in sessie 3.09 Carl Lamote

In het secundair onderwijs worden reeds langer diverse vormen van leren op de werkvloer georganiseerd. In het voltijds onderwijs zijn er onder meer alternerende stages en blokstages op basis van leerlingenstage-overeenkomsten, in het deeltijds beroepssecundair onderwijs kan voor leerlingen de werkplekcomponent worden ingevuld via diverse types van reguliere overeenkomsten.

Binnen haar beleidsprioriteiten onderwijs/werk zet de Vlaamse overheid sterk in op het duale leren. Deze vorm van leren bestaat uit een schoolcomponent en een werkplekcomponent die inhoudelijk op elkaar moeten zijn afgestemd en waar de werkplekcomponent substantieel aan bod komt.

In deze sessie wordt het beleids- en regelgevend kader van duaal leren toegelicht.

Deze sessie wordt herhaald in ronde 3: sessie 3.09

Doelgroep: directeurs, preventieadviseurs van het onderwijs.


1.10 EHBO: tool om een risico-analyse op te maken Krista Dekoning

EHBO is ondertussen al een vast begrip in de scholen, toch zijn we verplicht hier een risicoanalyse voor op te stellen. In deze sessie wordt een tool aangeboden om tot een risicoanalyse van EHBO te komen.

Doelgroep: preventieadviseurs van het onderwijs.


Terug naar overzicht van workshops