Focus op taal - Taaltrajecten opzetten voor leerlingen die daar nood aan hebben - Keynote (09:45 - 11:00)

Keuze Lesgever
Leerlingen met nood aan taalsteun helpen: Wat werkt? (VOLZET) Eliane Segers

Tijdens dit plenum gaan we in op de grote variatie aan taalvaardigheid die leerlingen hebben vanaf het kleuteronderwijs tot de middelbare school. Daarbij komen zowel taalstoornissen als taalachterstanden aan bod. We zien ook hoe dit doorwerkt op leesvaardigheid en rekenvaardigheid. Daarna duiden we hoe hier in het onderwijs mee kan worden omgegaan. Wat is bekend uit onderzoek? Hoe kan je dit inzetten in je eigen school, zowel in de taal- als in de zaakvakken?

Eliane Segers studeerde Taal-, Spraak- en Computerwetenschappen (MA) en Cognitiewetenschappen (MSc) aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Aan dezelfde universiteit promoveerde zij in 2003 in de Sociale Wetenschappen ("Multimedia support of early literacy learning."). Momenteel is zij als hoogleraar verbonden aan het Behavioural Science Institute (BSI) van de Radboud Universiteit (leerstoel Leren & Technologie). Daarnaast is zij hoogleraar Lezen en Digitale Media aan de Universiteit Twente, bij de vakgroep Instructietechnologie. Deze leerstoel wordt gefinancierd door Stichting Lezen (Amsterdam). Zij is wetenschappelijk directeur van het Expertisecentrum Nederlands.
Het onderzoek van Eliane Segers richt zich op individuele variatie in leren en leerproblemen en met een specifieke interesse in hoe het gebruik van ICT het leren kan bevorderen. Haar onderzoek heeft zowel een fundamentele als een toegepaste focus, met een sterke maatschappelijke relevantie. Ze (mede-)ontwikkelde spellen voor educatief gebruik, gericht op ontluikende geletterdheid, leesvaardigheid, wetenschappelijk denken en museumbezoek. Ze is betrokken bij de ontwikkeling van www.samenonderzoeken.nl, samen met het Expertisecentrum Nederlands. Deze website bevat o.a. best-practice video's, m.b.t. het onderwijzen van bèta/techniek in het basisonderwijs.


Terug naar overzicht van workshops