13de Welzijnsdag voor het onderwijs - live online themadag - Keuzeronde voormiddag (09:15 - 12:00)

Keuze Lesgever
1.1 Risicobeheersen bij interne schoolmanifestaties in allerlei omstandigheden Alex Berghmans

Wanneer je een feest/evenement op school organiseert, ben je niet alleen verantwoordelijk voor jouw eigen veiligheid, maar ook voor die van de bezoekers.

Misschien had u graag een antwoord op de volgende vragen?

  • Waar moet ik op letten?
  • Zijn er speciale reglementen of wetten die gevolgd moeten worden?
  • Heb ik als organisator alles in het werk gesteld om het feest/evenement veilig te laten verlopen.
  • ...

Ook in crisis grijpen naar bestaande draaiboeken en gemaakte RA's en aanpassen aan de nieuwe situatie bv. mogelijke besmetting Covid19

Doelgroep

directeurs, adjunct directeurs, technisch adviseur coördinatoren, technisch adviseurs en preventieadviseurs.


1.2 Werken op hoogte: het juiste arbeidsmiddel + valbeveiliging op school Jan Goos

Deel 1: Gebruik een tool om het juiste arbeidsmiddel te bepalen
Bij werkzaamheden die op hoogte dienen te gebeuren in een school ontstaan nogal wat risico's; om die risico's te beperken is een juiste keuze van het gebruikte arbeidsmiddel vereist. In deze sessie krijg een demo hoe daarvoor een zelf ontwikkelde tool te gebruiken.


Deel 2: Hoe kan je aan valbeveiliging gaan doen op school?

Het vallen van hoogte is een belangrijk risico. Daarom is de werkgever verplicht om maatregelen te nemen om de risico's op ongevallen te voorkomen en aan valbeveiliging te doen. De opleiding tracht daarop een antwoord te geven en daarbij wordt de wetgeving toegelicht maar ook wordt veel aandacht besteed hoe je aan valbeveiliging kunt doen en worden ook praktijkvoorbeelden gebruikt.

Doelgroep

directeurs, adjunct-directeurs, technisch adviseur coördinatoren, technisch adviseur en preventieadviseurs.


1.3 Hoe een RA (praktisch) opstellen en ermee omgaan Dany Vanharen

Er wordt van de werknemer verwacht dat hun werknemers in de meest gunstige en veilige omstandigheden hun job kunnen doen. In onze scholen zorgen we nog dat ook onze leerlingen veilig kunnen schoollopen en zeker veilig kunnen werken in de ateliers.
Welke risicoanalyses moet je nu maken? Hoe begin je eraan? Hoe ga je er mee om?
We maken het praktisch en bruikbaar voor jullie.

Doelgroep

directeurs, adjunct-directeurs, technisch adviseur coördinatoren, technisch adviseur en preventieadviseurs.


1.4 Preventieadviseur en bouwwerken op school Paul Van Assche

Bouwwerken op je school zijn eerder een regel geworden dan een uitzondering. Als preventieadviseur beseffen we maar al te goed dat ons te beschermen schooldomein plots wordt blootgesteld aan allerlei binnenkomende risico’s. Aannemers die werfzones voorzien of zelfs niet, gevelstellingen die een hinder zijn voor in- en uitgangen/vluchtwegen. Opstelling van bouwkranen ...

Overleg met de preventieadviseur is hierbij geen luxe meer maar een noodzaak. We staan in deze sessie toch wel even stil bij de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van alle participanten. Verder kunnen we met beknopte afvinklijsten heel wat bouwactiviteiten in kaart brengen.

Doelgroep

directeurs, adjunct-directeurs, technisch adviseur coördinatoren, technisch adviseur en preventieadviseurs.

Deze sessie wordt herhaald in de namiddag als sessie 2.5.


1.5 Preventie in 100 vragen Jurgen Reynders

Je bent preventieadviseur, leerkracht, directie, of ... en hebt een vraag waar je niet zo meteen een antwoord op kan vinden? Dan bieden wij jou tijdens deze sessie de mogelijkheid om deze aan ons te stellen. Ze kunnen handelen over preventie in de brede zin van het woord, indiensstelling, GPP/JAPP, evacuatie, verlichting, verluchting, ... Voor iedere vraag zullen wij trachten iets dieper op de materie in te gaan zodat het niet enkel 'maar een antwoord' is, maar waar mogelijk wordt aangevuld met voorbeelden uit de praktijk. Vragen kunnen op voorhand aan ons bezorgd worden (voorkeur), of tijdens de sessie gesteld worden.
Vragen kan je op voorhand doorsturen naar: jurgen.reynders@kosh.be en/of koen.boels@silawesterlo.be

Doelgroep

directeurs, adjunct-directeurs, technisch adviseur coördinatoren, technisch adviseur en preventieadviseurs.


1.6 Onderhoud gebouwen en poetsen, wat is het verschil Stefaan Dejonghe

In deze sessie wordt duidelijk gemaakt wat het verschil is tussen onderhoud van een schoolgebouw en het poetsen van een schoolgebouw.

Daarnaast zal er in groep een onderhouds- en poetsplan a.d.h.v. een eenvoudig voorbeeldgebouw worden opgesteld.

Doelgroep

directeurs, adjunct-directeurs, technisch adviseur coördinatoren, technisch adviseur en preventieadviseurs.

Deze sessie wordt herhaald in de namiddag als sessie 2.6.


Terug naar overzicht van workshops