Dag van de evaluatie en feedback (s.o. en h.o.) - Keuzeronde 2 (12:45 - 14:00)

Keuze Lesgever
2.01 Gedifferentieerd evalueren?! Yes, we can! (VOLZET) Saskia Vandeputte

Jawel, gedifferentieerd evalueren, het kan. En het mag! Maar hoe doe je dat, concreet in je les?

Gedifferentieerd evalueren houdt in dat je leerlinggericht evalueert op die vlakken waar dat relevant is. Leerlinggericht betekent dat je de diversiteit onder leerlingen (h)erkent en benut, ook bij evaluatie. De bedoeling? De begeleiding en beoordeling van leerlingen nog motiverender, effectiever en eerlijker maken. Denk aan jokers inzetten, uitdagende portfolio’s, toetsen met keuzedelen, een flexibel examenbeleid, talige ondersteuning en veel meer.

  • Je komt te weten hoe gedifferentieerd evalueren er kan uitzien, en wat het kan opleveren.
  • Je haalt inspiratie praktijkvoorbeelden.
  • Via korte interacties met collega’s leer je van elkaars reflecties en ervaringen.
  • Je gaat naar huis met ideeën om in jouw evaluatiepraktijk nóg meer recht te doen aan de diversiteit onder leerlingen.

Saskia Vandeputte, medewerker lerarenopleiding Universiteit Antwerpen, medewerker Schoolmakers.

(herhaling van 1.01)


2.02 Groeigericht evalueren van competenties met CompassMe (VOLZET) Katrien Goossens

Hoe kunnen (ondernemende) competenties en kwaliteiten van leerlingen op een gemakkelijke en gebruiksvriendelijke manier in kaart gebracht worden, ook (maar niet alleen) met het oog op de transversale eindtermen uit de onderwijsmodernisering?

CompassMe is een digitale evaluatietool die het mogelijk maakt om (ondernemende) competenties en kwaliteiten van leerlingen in kaart te brengen. Bij de ontwikkeling van deze tool wordt er rekening gehouden met volgende zaken:

  • zo weinig mogelijk planlast voor de leerkrachten;
  • eenvoudig in gebruik;
  • passend binnen de transversale eindtermen van de onderwijsmodernisering;
  • implementeerbaar in eerste, tweede en derde graad en in alle mogelijke richtingen.

CompassMe is gebaseerd op 3 bouwstenen:

  • samen door dezelfde bril kijken;
  • groeigericht evalueren;
  • eigenaarschap van de leerling.

Tijdens deze sessie bespreken we kort die 3 bouwstenen en gaan we dieper in op de visie en de methodiek van CompassMe.

Katrien Goossens, medewerker Vlajo.

 (herhaling van 1.02)


2.03 Effectieve feedback, een opstap naar groei en ontplooiing binnen Moderne Vreemde Talen Ann-Sophie Schouteden

Doelgroep: leraren Moderne Vreemde Talen

Zuinig met punten en gul met woorden; wat ontbreekt er nog in jouw toolbox om leerlingen met je feedback aan de slag te laten gaan?

In deze sessie bekijken we een feedbackmodel van Hattie en Timperley waarbij we maximale kansen willen aanreiken om bij te leren aan de hand van woordelijke feedback. Het aangereikte model telt 3 vragen die de leerlingen in staat zullen stellen zelf werkpunten en groeigerichte taken te formuleren.

Feedback kan enkel renderen voor zowel leerling als leerkracht indien de situatie voldoende ruimte en tijd biedt voor het bijsturen na de feedback. In deze sessie werken we voorbeelden uit binnen de les Moderne Vreemde talen waarbij feedback niet de laatste stap van het leerproces vormt.

Ann-Sophie Schouteden, lerares Frans.

(herhaling van 1.03)


2.04 Hoe evalueer je groepswerk? Jan T'Sas

Een kort groepswerk evalueren in de klas, daar komt al een en ander bij kijken. Nog complexer wordt het als je langlopende groepswerken moet beoordelen, waarbij leerlingen ook buiten de schooluren moeten samenwerken. Hoe zit dat met feedback, met punten geven, met het opvolgen van processen…? Bestaan daar instrumenten voor? En hoe betrouwbaar is bijvoorbeeld peer evaluatie?

Tijdens deze sessie zoomen we in op de evaluatie van groepswerk in al zijn facetten: wie evalueert? Met welke mogelijke doelen? Waarop legt u de focus en hoe pakt u dit het best aan? U maakt kennis met verschillende evaluatiemodellen en instrumenten. Checklists en rubrieken worden getoetst aan criteria als betrouwbaarheid en validiteit. Maar ook de wolfijzers en schietgeweren komen aan bod: laat u leerlingen punten geven? Zijn meisjes op dat punt betrouwbaarder dan jongens? Is er een remedie tegen profitariaat? Beoordelen sterkere leerlingen zichzelf kritischer dan zwakkere leerlingen? Enzovoort. De antwoorden staan in recent wetenschappelijk onderzoek en ook daarvan krijgt u een beknopt overzicht.

Jan T'Sas, lerarenopleider Universiteit Antwerpen.

(wordt herhaald als 3.01)


2.05 Hoe ervaren leerlingen evaluatie en feedback op school? Wat zouden ze graag anders zien? (VOLZET) Flor Van der Eycken

De Vlaamse Scholierenkoepel is de officiële spreekbuis van leerlingen bij het Vlaamse onderwijs. Op basis van vele gesprekken met en bevragingen bij leerlingen in het middelbaar onderwijs vertellen wij hoe leerlingen zelf aankijken tegen de manier waarop ze punten en feedback krijgen op school. Welke praktijken waarderen ze, en wat zouden ze graag anders zien? De leerlingen vertellen het u zelf en gaan er graag over in gesprek.

We nemen ook enkele interessante verhalen uit de praktijk onder de loep en laten de deelnemers kennismaken met onze feedbacktool voor leerkrachten.

Flor Van der Eycken, beleidsmedewerker onderwijs van de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK). 

(wordt herhaald als 3.02)


2.06 De kracht van comparatief beoordelen voor evaluatie en feedback. (VOLZET) Roos Van Gasse

Deze sessie vindt plaats in een computerlokaal. Het is dus NIET nodig om eigen laptop/tablet mee te nemen.

Weg met die criterialijst, vertrouw op je expertise!

Beoordelaars verschillen in strengheid, begrijpen criteria anders en ook de volgorde waarin ze taken beoordelen, speelt een rol. Dat maakt beoordelen erg moeilijk en zorgt vaak voor problemen.

Comparatief beoordelen lost deze problemen op én biedt mooie kansen voor kwaliteitsvolle feedback.

Roos Van Gasse, medewerker OOW Universiteit Antwerpen.

(wordt herhaald als 3.03)


2.07 Feedback is altijd een cadeau, zeggen we. Maar voelt het ook zo? Waarom is feedback ontvangen toch vaak zo lastig? Jan Gilté

We leren en groeien niet zonder feedback. Feedback is krachtig! En toch ervaren we allen dat het geen makkie is om feedback te ontvangen.

Feedback goed ontvangen is de focus van deze sessie. De workshop geeft inzicht in de factoren die hier een rol spelen. Zo zijn we beter uitgerust om te bouwen aan een stevige feedbackcultuur.

Jan Gilté, lerarencoach.

(herhaling van 1.08)


Terug naar overzicht van workshops