Dag van de evaluatie en feedback (s.o. en h.o.) - Keuzeronde 1 (10:40 - 11:55)

Keuze Lesgever
1.01 Gedifferentieerd evalueren?! Yes, we can! (VOLZET) Saskia Vandeputte

Jawel, gedifferentieerd evalueren, het kan. En het mag! Maar hoe doe je dat, concreet in je les?

Gedifferentieerd evalueren houdt in dat je leerlinggericht evalueert op die vlakken waar dat relevant is. Leerlinggericht betekent dat je de diversiteit onder leerlingen (h)erkent en benut, ook bij evaluatie. De bedoeling? De begeleiding en beoordeling van leerlingen nog motiverender, effectiever en eerlijker maken. Denk aan jokers inzetten, uitdagende portfolio’s, toetsen met keuzedelen, een flexibel examenbeleid, talige ondersteuning en veel meer.

  • Je komt te weten hoe gedifferentieerd evalueren er kan uitzien, en wat het kan opleveren.
  • Je haalt inspiratie praktijkvoorbeelden.
  • Via korte interacties met collega’s leer je van elkaars reflecties en ervaringen.
  • Je gaat naar huis met ideeën om in jouw evaluatiepraktijk nóg meer recht te doen aan de diversiteit onder leerlingen.

Saskia Vandeputte, medewerker lerarenopleiding Universiteit Antwerpen, medewerker Schoolmakers.

(wordt herhaald als 2.01)


1.02 Groeigericht evalueren van competenties met CompassMe Katrien Goossens

Hoe kunnen (ondernemende) competenties en kwaliteiten van leerlingen op een gemakkelijke en gebruiksvriendelijke manier in kaart gebracht worden, ook (maar niet alleen) met het oog op de transversale eindtermen uit de onderwijsmodernisering?

CompassMe is een digitale evaluatietool die het mogelijk maakt om (ondernemende) competenties en kwaliteiten van leerlingen in kaart te brengen. Bij de ontwikkeling van deze tool wordt er rekening gehouden met volgende zaken:

  • zo weinig mogelijk planlast voor de leerkrachten;
  • eenvoudig in gebruik;
  • passend binnen de transversale eindtermen van de onderwijsmodernisering;
  • implementeerbaar in eerste, tweede en derde graad en in alle mogelijke richtingen.

CompassMe is gebaseerd op 3 bouwstenen:

  • samen door dezelfde bril kijken;
  • groeigericht evalueren;
  • eigenaarschap van de leerling.

Tijdens deze sessie bespreken we kort die 3 bouwstenen en gaan we dieper in op de visie en de methodiek van CompassMe.

Katrien Goossens, medewerker Vlajo.

(wordt herhaald als 2.02)


1.03 Effectieve feedback, een opstap naar groei en ontplooiing binnen Moderne Vreemde Talen (VOLZET) Ann-Sophie Schouteden

Doelgroep: leraren Moderne Vreemde Talen

Zuinig met punten en gul met woorden; wat ontbreekt er nog in jouw toolbox om leerlingen met je feedback aan de slag te laten gaan?

In deze sessie bekijken we een feedbackmodel van Hattie en Timperley waarbij we maximale kansen willen aanreiken om bij te leren aan de hand van woordelijke feedback. Het aangereikte model telt 3 vragen die de leerlingen in staat zullen stellen zelf werkpunten en groeigerichte taken te formuleren.

Feedback kan enkel renderen voor zowel leerling als leerkracht indien de situatie voldoende ruimte en tijd biedt voor het bijsturen na de feedback. In deze sessie werken we voorbeelden uit binnen de les Moderne Vreemde talen waarbij feedback niet de laatste stap van het leerproces vormt.

Ann-Sophie Schouteden, lerares Frans.

(wordt herhaald als 2.03)


1.04 Wiskunde-leren evalueren en terugkoppelen: what you test is what you get Ellen Vandervieren
Gilberte Verbeeck
Filip Moons

Doelgroep: leraren wiskunde 2de en 3de graad, ook interessant voor andere leraren.

Wist je dat…

  • wiskundeleraren gemakkelijk 25% van de lestijd invullen met toetsen, taken en examens?
  • het opstellen van leerplangerichte wiskundevragen geen eenvoudige taak is?
  • er tal van valkuilen zijn waardoor er met feedback op een wiskundetaak weinig zinvol gebeurt door een leerling?

Genoeg redenen om in te zoomen op evalueren en feedback geven in de wiskundeles!

Evalueren is onlosmakelijk met leerinhouden verbonden. We zorgen voor concrete voorbeelden uit de 2de en de 3de graad. De transfer naar andere leerinhouden en/of de eigen klaspraktijk kan echter gemakkelijk worden gemaakt.

In deze nascholing leggen we onze eigen evaluatiepraktijk op de testbank. Zo brengen we onze eigen evaluatiestijl in kaart, leren we betere en leerplangerichte vragen opstellen en reiken we modellen aan voor een faire verbetering. We kijken ook naar manieren om de tijd die naar evaluaties gaat in te perken.

Onder het motto “what you test is what you get” leren we hoe we vaardigheden en attitudes in onze evaluatie kunnen meenemen. Als wiskundeleerkracht dromen we er immers van dat leerlingen wiskundig inzicht verwerven, probleemoplossend kunnen denken, dat ze reflecteren over oplossingsstrategieën en zin krijgen in wiskunde. Maar dat vertalen naar onze manier van evalueren is niet altijd even evident en soms blijven we hangen in toetsvragen die gericht zijn op reproductie van procedures en methodes. Hiervoor willen we enkele inspirerende voorbeeldvragen aanreiken.

We sluiten af met enkele inspirerende voorbeelden om feedback te doen lukken: wanneer, hoeveel en hoe?

Tijdens de nascholing focussen we ons uitsluitend op de eerder ‘klassieke’, maar erg veelgebruikte evaluatiemethodes: taken, toetsen en examens. Alternatieve evaluatievormen komen in deze navorming niet aan bod.

Ellen Vandervieren, Gilberte Verbeeck, Filip Moons, SLO Universiteit Antwerpen.

(wordt herhaald als 3.04)


1.05 De leerling als eigenaar van zijn leerproces: hoe kan onze evaluatie dit project/proces ondersteunen Isabelle Verbiest

Een belangrijke kerntaak van het aso is jongeren te vormen tot leerbekwame en zelfredzame leerlingen. Om dit te bereiken ontwikkelde het schoolteam een leerlijn Leren leren. Die leerlijn heeft implicaties wat betreft didactiek, evaluatie en communicatie.

Kers op de taart van deze leerlijn is het flexibel taken- en toetsenbeleid in het 6de jaar dat het sluitstuk vormt van dit proces. Vanaf het eerste semester zijn leerlingen verantwoordelijk voor het organiseren van hun langlopende taken. Vanaf het tweede semester bepalen leerlingen niet alleen wanneer ze taken afgeven, maar ook of en wanneer ze een test wensen af te leggen. Aldus nemen leerlingen hun studiewerk en studieritme volledig zelf in handen. Een hele uitdaging voor hen, die voorbereidt op het hoger onderwijs.

Isabelle Verbiest, lerares Frans en leercoach.

(wordt herhaald als 3.05)


1.06 “Ik begrijp niet wat er verwacht wordt, mevrouw.” Goede feedback begint bij heldere kwaliteitsverwachtingen Stijn Vanhoof

Zelfs de beste feedback heeft weinig effect als de leerling niet begrijpt wat er juist verwacht wordt. Maar hoe doe je dat, kwaliteitsverwachtingen helder maken?

“Wat is er nodig om voldoende, goed of uitstekend te scoren?” Hoe complexer de taak, hoe moeilijker om dit duidelijk te maken. Rubrics en criterialijsten kunnen helpen, maar leerlingen lijken ze vaak anders te interpreteren dan je bedoelt. Nochtans, wanneer de kwaliteitsverwachtingen niet duidelijk zijn, schiet feedback zijn doel voorbij. Zie het als een communicatiestoornis.  Jammer van al je harde werk!

In deze sessie ontdek je hoe je kwaliteitsverwachtingen echt tastbaar kan maken. Leerlingen actief laten werken met voorbeelden is hierbij essentieel. Verschillende mogelijke werkvormen komen aan bod. Je onderzoekt welke werkvorm in jouw context een meerwaarde aan feedback kan geven.

Stijn Vanhoof, docent Karel De Grote Hogeschool met als specialisatie feedback.

(wordt herhaald als 3.06)


1.07 Op weg naar een cijferloze school? Het belang van doelstellingsgericht, betrouwbaar en valide evalueren, met op een adequate manier rapporteren zonder cijfers. Dominique Bruyninckx

Hoe blijf je inzetten op het evalueren vanuit de leerplandoelstellingen en blijf je het niet mathematisch benaderen van de leerling bewaken?

U krijgt een uiteenzetting van een evaluatiebeleid dat over de afgelopen 10 jaar vorm heeft gekregen en op lange termijn wil blijven inzetten op het leerproces en de leerwinst die evaluatie en feedback/feedup moet opleveren voor de leerling. Toetsen en taken moeten ondersteunend zijn en geven een beeld waar een leerling staat in zijn leerproces. Onze evaluatiepraktijk zal hier dan ook verder op afgestemd worden, waardoor de cijferloze school voor de leerling mogelijks een realiteit wordt.

Dominique Bruyninckx, pedagogisch directeur secundair ZAVO.

(wordt herhaald als 3.07)


1.08 Feedback is altijd een cadeau, zeggen we. Maar voelt het ook zo? Waarom is feedback ontvangen toch vaak zo lastig? (VOLZET) Jan Gilté

We leren en groeien niet zonder feedback. Feedback is krachtig! En toch ervaren we allen dat het geen makkie is om feedback te ontvangen.

Feedback goed ontvangen is de focus van deze sessie. De workshop geeft inzicht in de factoren die hier een rol spelen. Zo zijn we beter uitgerust om te bouwen aan een stevige feedbackcultuur.

Jan Gilté, lerarencoach.

(wordt herhaald als 2.07)


Terug naar overzicht van workshops