Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Taal en cultuur / Taaloverschrijdend   Zuurstof voor poëzieonderwijs

Zuurstof voor poëzieonderwijs

Poëzie in de klas brengen is geen evidente zaak; wanneer leerlingen horen dat de les over poëzie gaat, hoor je wel eens gezucht. Tegelijkertijd kun je prachtige lesmomenten creëren als je een klas mee krijgt. Maar hoe doe je dat? Welke werkvormen, welke invalshoeken… werken?

Programma

In de nascholing krijg je concrete lesideeën en lestips. Een aantal ideeën kan je onmiddellijk ervaren tijdens de nascholing, andere krijg je mee om aan te passen aan je persoonlijke lespraktijk.
Er is aandacht voor klassieke analyse, het stimuleren van leeskilometers en creatief schrijven. Via deze drie invalshoeken proberen we de poëzieles boeiender en toegankelijker te maken.
Je maakt ook kennis met een poëzieproject. Je krijgt een leeslijst met primaire en secundaire literatuur.
We delen praktijkervaringen met andere aanwezigen.

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

  • een aantal werkvormen gebruiken om poëzielessen sterker te maken;
  • een poëzieproject opzetten.

Doelgroep

Leerkrachten Nederlands van de doorstroom- en dubbele finaliteit 2de en 3de graad

Begeleiding

Peter Van Damme, pedagogisch begeleider Nederlands (regio Oost-Vlaanderen) en praktijklector Nederlands – lerarenopleiding KULeuven

Praktisch

Cursuscode: 23/NED/016A

Lesmateriaal inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 21 november 2023 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen