Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / STEM / Wetenschapsoverschrijdend   Wiskunde en Computationeel denken? Een perfecte match!

Wiskunde en Computationeel denken? Een perfecte match!

Dat wiskunde en computationeel denken gemakkelijk met elkaar te verweven zijn, is algemeen geweten. Maar hoe precies? Tijdens deze nascholing maak je kennis met de concepten computationeel denken in de tweede graad, gekoppeld aan wiskundeopdrachten. Een hele reeks inspirerende voorbeelden gecombineerd met handvaten bieden jou een leidraad hoe je doelgericht computationeel denken kan integreren in jouw wiskundevak.

Programma

Op basis van enkele korte activiteiten in Python (Repl.it) herhaal je de basisconcepten computationeel denken uit de eerste graad. Vervolgens pas je zowel de principes van programmeren (sequentie, herhalingsstructuur, keuzestructuur) en de elementen van programmeertalen (variabelen, datatypes, operatoren, parameters, condities, procedures of functies) toe bij het volbrengen van eenvoudige wiskundeopdrachten uit de tweede graad. In de namiddag ga je verder aan de slag met verschillende integratieopdrachten die je inspiratie bieden om nadien zelf computationeel denken in jouw lessen te integreren. Na deze opstap steek je de handen uit de mouwen en creëer je met de nodige tips en tricks een module met uitdagende, originele en plezante leeractiviteiten.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing...

  • integreer je basisconcepten van computationeel denken in wiskundeopdrachten;
  • integreer je programmeerprincipes in wiskundeopdrachten;
  • gebruik je de tekstuele programmeertaal Python;
  • werk je een oefening uit waarbij computationeel denken is geïntegreerd in wiskunde-activiteiten.

Doelgroep

Leerkrachten van de tweede graad secundair onderwijs. Je beschikt over een beperkte kennis van de basisconcepten computationeel denken in de eerste graad. Je hebt reeds beperkte ervaring met een (block-based) programmeertaal.

Nood aan een opstapje om te weten wat computationeel denken precies inhoudt? Alle basisconcepten worden uitgelegd en toegepast tijdens de live nascholing ‘Computationeel denken? Aan de slag met Scratch!’ 22/OND/123A.
Toch al enige voorkennis maar wil je nog een opfrissing? Volg de nascholing ‘Computationeel denken? Haalbaar in jouw vak’ waarbij de opgefriste programmeerconcepten toegepast worden op je vak 22/OND/116A

Begeleiding

Frank Claikens is sedert de opstart van codingacademie vzw CodeFever en haar spin-off FTRPRF betrokken bij het ontwikkelen en onderwijzen van het lesmateriaal. De kennis die CodeFever jaarlijks aanleert aan 6 500 jongeren na de schooluren vertaalt FTRPRF ook naar het onderwijs.

Praktisch

Cursuscode: 22/WIS/052A

Toegang tot digitaal platform en lunch inbegrepen

Dankzij het project ‘Digitale School’ worden er via de RTC’s middelen voorzien om ICT-nascholingen in tso, bso, buso en dbso financieel te ondersteunen.

Ben jij een leerkracht in de 2de of 3de graad van het tso, bso, buso of dbso? Vermeld het instellingsnummer van jouw school en ook de provincie in het veld ‘opmerkingen’ bij jouw inschrijving. Wij kijken dan na of je gratis kan deelnemen.

 


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Laptop en lader

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Voorafgaand aan de nascholing is er een korte bevraging om de beginsituatie in kaart te brengen.

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 22 november 2022 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen