Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Zelfzorg   Werken onder emotionele druk - Ontwikkelen van nieuwe strategieën

Werken onder emotionele druk - Ontwikkelen van nieuwe strategieën

‘Drukkende’ emoties bij jezelf, leerlingen, collega’s ontstaan door een bedreiging van normen, grenzen, verwachtingen, waarden of visie en dreigen problemen tot stand te brengen die ‘blijvend’ van aard durven zijn. Deze langdurige niet-gewenste emoties zoals frustratie, onmacht en kwaadheid tijdig herkennen en ontkoppelen is een kunst om rust te gunnen aan je eigen denken en voelen.

Programma

Zorg dragen voor en begeleiden van kinderen of jongeren, in groep of individueel, vraagt vaak heel wat inzet. Lichamelijke en mentale inspanning eigen aan bijvoorbeeld spreken, alert zijn, plannen, beslissen en bewegen wordt vaak onderschat, maar kan je mits een goede nachtrust compenseren.

Daarnaast zijn er ook vaak emoties die je ‘bedrukt’ maken, zoals onmacht, faalangst, frustratie, kwaadheid, ongeduld. Deze emotionele druk is moeilijker te ontkoppelen, de aanleiding verdwijnt niet zomaar, problemen zijn soms ‘blijvend’ van aard.

Hoe kan je nu zelf deze emotionele druk ontkoppelen of draaglijker maken? We verkennen vier strategieën die vaak gebruikt worden om met deze bedreigingen om te gaan :

  • ontkennen of doen alsof er niets is;
  • vluchten of uitvluchten zoeken;
  • aanvallen of actie ondernemen;
  • hulpeloos of ontmoedigd zijn.

Zonder uitkomst én blijvend van aard, worden deze strategieën de oorzaak van heel wat fysieke of mentale klachten. Elke strategie wordt ook positief, als ze benut wordt en naar een gunstig resultaat leidt.

Tijdens deze vorming verken je nieuwe methodes om anders en beter om te gaan met emotionele druk.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • verwerven inzicht in vier strategieën, vier methodes die emotionele druk kunnen ontkoppelen;
  • herkennen strategieën bij zichzelf en ontwikkelen terug een stuk zelfkennis;
  • herkennen strategieën bij de ander en groeien in efficiënter begeleiden van leerling, collega en ouders.

Doelgroep

Leerkrachten, middenkader, leerlingbegeleiders, zorgleerkrachten, administratieve medewerkers (alle niveaus ook buitengewoon onderwijs).

Begeleiding

Hendrik Gaublomme is creatief therapeut, teamcoach en yogadocent. Hij heeft reeds meer dan 20 jaar ervaring in vormingen voor een zeer breed doelpubliek met het accent op stressbestendigheid en burn-out, respectbevordering en gezagsontwikkeling, teamSpirit en teamActivatie en communicatieve vaardigheden.

Praktisch

Cursuscode: 20/OND/105A

Beperkt aantal deelnemers.

Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.


Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 26 april 2021 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen