Zoek een nascholing
Je bent hier: Kleuteronderwijs / Zorg / Diversiteit/inclusie   Werken aan (nog) betere interacties en relaties als sleutel voor goed kleuteronderwijs

Werken aan (nog) betere interacties en relaties als sleutel voor goed kleuteronderwijs

Deze nascholing werd eerder aangeboden onder de titel 'Kleuter-leer-kracht: liefdevolle, ontwikkelingsgerichte en pedagogische interacties als sleutel voor goed leren en ontwikkelen'.

Wat maakt kleuteronderwijs sterk? Hoe kun jij het verschil maken voor elk kind in je klas? Het antwoord lijkt te schuilen in de gesprekken die je voert met de kleuters. Kwaliteitsvolle interacties zijn liefdevol, pedagogisch en taal- en denkontwikkelend sterk.

Maar wat betekent dat in de praktijk? In deze evidence-informed vorming maken we kennis met de verschillende aspecten en oefenen we ook in kleine groepjes deze vaardigheden.

Programma

Kleuteronderwijs kan het verschil maken, maar helaas doet niet elke kleuterschool dat. Onderzoek laat zien dat positieve effecten enkel plaatsvinden wanneer er sprake is van goed kleuteronderwijs. Maar wat is dat nu, goed kleuteronderwijs?

Eén van de belangrijkste manieren om aan goed kleuteronderwijs te werken, blijkt het aangaan van gesprekken. Kleuters leren ontzettend veel uit kwaliteitsvolle gesprekken in de klas. Als de juf interactie slim aanpakt, ontwikkelen de kleuters niet alleen hun taal- en denkvaardigheid maar ook sociale vaardigheden.

Kwaliteitsvolle interacties zijn:

  • liefdevol en verbindend;
  • pedagogisch en organisatorisch;
  • taal- en denkontwikkelend.

Uit recent onderzoek van de Vlaamse inspectie bleek dat de meeste kleuterleerkrachten sterk zijn in liefdevolle en verbindende interacties, maar dat er nog veel kansen tot taal- en denkontwikkelende gesprekken blijven liggen. In deze sessie hebben we oog voor de drie aspecten, maar oefenen we toch extra op het voeren van die uitdagende taal-denk-gesprekken.

Daarnaast verdiepen we ons ook in pedagogische en organisatorische interacties. Hoe je omgaat met ongewenst gedrag in de klas bepaalt immers mee de kwaliteit van je onderwijs. Wat zijn alternatieven voor straffen en belonen? En hoe pas je dit in de praktijk toe? We staan stil bij de invloed van taal en onze ideeën op de praktijk en oefenen in groepjes alternatieve werkwijzen. We delen moeilijke casussen en zoeken samen naar oplossingen.

Doelstellingen

Na deze vorming ken je:

  • sterke affectieve interacties: hoe je van elke klas een warme omgeving kan maken voor elk kind en goede relaties kan opbouwen met individuele kinderen;
  • sterke pedagogische interacties: zonder straffen of belonen omgaan met ongewenst of moeilijk gedrag in de klas;
  • sterke ontwikkelingsgerichte interacties: de denk- en taalontwikkeling van kleuters verdiepen en verbreden.

Doelgroep

Kleuterleerkrachten en zorgcoördinatoren.

Begeleiding

Eva Dierickx is kleuterleerkracht en onderwijskundige. Momenteel werkt ze als onderzoeker en lerarenopleider aan de AP Hogeschool te Antwerpen. Hierbij kan ze gebruik maken van haar praktijkervaring in de kleuterklas. Artikels van haar hand verschenen onder meer op ‘Kleutergewijs’ en in de tijdschriften ‘Het Jonge Kind’, ‘Kleuters & Ik’ en ‘Zorgbreed’. Je vindt haar op instagram onder ‘De klas van Eva’.

Astrid Koelman is onderwijspedagoog en leraar basisonderwijs. Ze werkte als kleuterjuf in Nederland, en verhuisde in 2005 naar België, om daar als docent in de lerarenopleiding nieuwe leraren te inspireren. Momenteel is ze als onderzoeker en beleidsondersteuner verbonden aan de AP Hogeschool in Antwerpen, waar ze zich vooral richt op onderwerpen als zelfsturing, motivatie, verbinding en zelfdeterminatie.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 21/KLE/053A

Inclusief handboek ‘Kleuterleerkracht’.

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen.


Jouw bijdrage: 204 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Voorbereiding voor tweede lesdag wordt besproken op lesdag één.

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 15 februari 2022 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)
vrijdag 20 mei 2022 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen