Zoek een nascholing
Je bent hier:   Weerbaarheid bij leerlingen in het s.o.: een verbindende en actieve methodiek (herhaling 1)

Weerbaarheid bij leerlingen in het s.o.: een verbindende en actieve methodiek (herhaling 1)

Weerbaarheid is een term die de laatste jaren in het onderwijs steeds meer onder de aandacht komt. Jongeren lijken vandaag de dag steeds moeilijker 'nee' te kunnen zeggen tegen hun leeftijdsgenoten. Leerlingen worden gepest en weten niet hoe ze op een constructieve wijze voor zichzelf kunnen opkomen. We verwachten van relatief jonge tieners dat ze weten wat het beste voor hen is en hier ook naar handelen. Maar we bieden ze misschien niet altijd de tools om dit te doen.

Programma

We gaan concreet en op een actieve manier aan de slag op basis van het schakelschema. Aan de hand van dit schakelschema leren we hoe te reageren in moeilijke situaties. We oefenen dit steeds actief in volgens de leermethode van kolb.

In deze training stellen we de fysieke methodiek op een actieve manier voor. Deelnemers worden uitgedaagd om door middel van lichamelijke oefeningen stil te staan bij zichzelf en hun capaciteiten. 'Eigen doelen' staat voor een onverzettelijke houding, een stevige mening en opkomen voor jezelf. 'Doelen van anderen' staat voor flexibiliteit, communicatie en opkomen voor jezelf, maar dit steeds in verbinding met anderen. Vertrekkende vanuit een stevige basishouding (gronden, focussen, centreren) wordt nagedacht over en getraind op: aanvoelen en aangeven van grenzen, omgaan met (groeps)druk, communicatie en conflicthantering. Je doelen bereiken in het leven vraagt een voortdurende afwisseling van je eigen en de doelen van een ander. Centraal staat in verbinding komen met jezelf én je omgeving om zo bewuste keuzes te maken en bijvoorbeeld voor je eigen pad te kunnen kiezen. Ervaar deze methodiek zelf op een actieve manier!

Doelstellingen

De leerlingen:

  • leren beter om te gaan met moeilijke situaties door rust in te zetten;
  • leren op een duidelijke manier hun grenzen aan te geven;
  • krijgen inzichten in hun eigen communicatiestijl in functie van omgaan met anderen.

Doelgroep

Leerkrachten en leerlingbegeleiders s.o.

Begeleiding

Stijn Jacobs was reeds acht jaar aan de slag met een harde kern jongeren uit Antwerpen. Hij trainde en versterkte reeds laatstejaarsstudenten lerarenopleiding, JAC-medewerkers, consulenten van de jeugdrechtbank, jeugdadvocaten, leerlingenbegeleiders, leerlingen en meer.

Praktisch

Cursuscode: 17/SEB/026B

Dranken en syllabus inbegrepen in de deelnameprijs. Beperkt aantal deelnemers.

Optie: 1 warme maaltijd € 10,10. Eigen lunchpakket mogelijk.

 


Jouw bijdrage: 92 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Belangrijk: draag sportieve kledij en niet-slippend schoeisel want we gaan vooral "doen"!

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 15 maart 2018 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw Q (parking P4), leslokaal Q.004


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen