Wat de wetenschap van het leren ons vertelt: wat is effectief en werkt
Moeten leraren weten hoe hun leerlingen (bij)leren en onthouden?
Programma
Hét hoofddoel van elke leraar is ervoor zorgen dat zijn leerlingen zo veel mogelijk bijleren. Ondanks dit cruciale belang van bijleren, weten we bitter weinig over hoe en wanneer leerlingen bijleren en welke methoden het leerrendement bij leerlingen het sterkst verhogen.
Honderd jaar cognitief wetenschappelijk onderzoek leverde een schat aan informatie over hoe het leren écht werkt. Deze ‘wetenschap van het leren’ werd eveneens vertaald naar instructiemethoden die voor optimale leeractiviteiten zorgen. Ze zijn daarbij makkelijk implementeerbaar en toepasbaar, goedkoop en uitermate effectief voor leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus.
Ik tracht zo helder mogelijk de leerstrategieën te duiden die het meest effectief, efficiënt en aangenaam zijn. Daarbij krijgt u massa’s praktijkvoorbeelden uit verschillende vakken en leerjaren uit het secundair onderwijs.
Doelstellingen
Na de vorming weet je:
- hoe je brein (en dat van je leerlingen) werkt;
- waarom kennis nog steeds van cruciaal belang is;
- welke strategieën effectief zijn om leerstof aan te brengen (te leren);
- welke strategieën effectief zijn om leerstof te onthouden (onderhouden);
- hoe je je leerlingen kan aanzetten om effectief te studeren;
- hoe je in je klas meteen concreet (én effectief) aan de slag kan.
Doelgroep
Leerkrachten s.o. en volwassenonderwijs.
Begeleiding
Kristel Vanhoyweghen is onderwijswetenschapper, lerarenopleider aan de Karel de Grote Hogeschool en leraar wiskunde in het secundair onderwijs. Vanuit deze verschillende achtergronden vertaalt ze wetenschappelijk onderwijsonderzoek naar de dagelijkse klaspraktijk. Ook toekomstige leraren leert ze dagelijks met deze evidence-informed instructiestrategieën aan de slag te gaan.
Praktisch
Cursuscode:
19/OND/078ABeperkt aantal deelnemers. Syllabus en drank inbegrepen.
Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
eventueel jouw jaarplanning en/of leermateriaal (geen verplichting).
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 5 november 2019 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.