Waarom jongeren blijven vasthouden aan foutief gedrag - live online nascholing
In deze nascholing staan we stil bij de vraag hoe het komt dat jongeren doordraven op de ingeslagen weg zelfs al weten ze dat dit fout is en dat er gevolgen aan verbonden zijn. Daarnaast bekijken we de mechanismen die ervoor zorgen dat dit foutieve gedrag kan doorbroken worden.
Programma
In deze nascholing worden volgende elementen behandeld:
- gedragingen van adolescenten begrijpen in het kader van de (neuro)biologische, cognitieve en psycho(sociale) veranderingen eigen aan hun leeftijdsfase;
- hoe provocerend gedrag in te dijken;
- inzicht krijgen in het mechanisme van cognitieve dissonantie;
- het mechanisme van cognitieve dissonantie hanteren als hefboom naar gedragsverandering en een constructieve houding tijdens de lessen.
De nascholing is interactief: de deelnemers krijgen de kans hun eigen ervaringen en inzichten te toetsen aan het geboden kader en hierover in gesprek te gaan.
Doelstellingen
De cursisten weten:
- waarom jongeren blijven vasthouden aan foutief gedrag;
- hoe dit foutieve gedrag te doorbreken;
- hoe ze jongeren kunnen stimuleren mee te werken en verantwoordelijkheid op te nemen voor hun gedrag.
Doelgroep
Leerkrachten, leerlingenbegeleiders, directie, coördinatoren, ondersteunend personeel, ook voor 2de en 3de graad s.o.
Begeleiding
Dominique Roos is reeds decennialang werkzaam in de onderwijs - en managementwereld. Zij is oprichtster van AMODO, een Centrum voor Vorming, Counseling, Bemiddeling en Therapie.
Praktisch
Cursuscode:
20/OND/005ADeze nascholing vindt plaats via live online afstandsonderwijs.
Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 9 februari 2021 |
09:30u |
16:30u |
via afstandsonderwijs (Zoom) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.