Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Zorg / Gedrag, sociale vaardigheden en welbevinden   Waar wacht je op? Taalrijke routines op school

Waar wacht je op? Taalrijke routines op school

Een gemiddelde schooldag bestaat voor kinderen uit heel wat routines en overgangsmomenten. Zonder dat we ’t goed doorhebben, gaat daarbij veel tijd verloren aan ‘wachten’. Toch kun je die routines op een taalrijke manier vormgeven, wachttijden vermijden en leerkansen creëren tijdens zogenaamde ‘dode momenten’.

Programma

In deze nascholing vertrekken we vanuit onderzoek naar het creëren van taalrijke interacties in de klas en routinemomenten op school. Je krijgt inzicht in recente onderzoeksresultaten m.b.t. krachtig taalonderwijs en bijbehorende praktijkvoorbeelden. Daarna ga je concreet aan de slag met jouw eigen klas- en schoolpraktijk. Vanuit het perspectief van een kind bekijk je een dag op school en reflecteer je over hoe je routinemomenten zo taalrijk mogelijk kan invullen en zinloze wachttijden zo veel mogelijk kan vermijden. Je gaat naar huis met concrete ideeën voor je eigen praktijk.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • herken je wachtmomenten gedurende een dag bij jou op school;
  • maak je daarvan taalrijke momenten.

Doelgroep

Deze nascholing richt zich in de eerste plaats op (zorg)leerkrachten kleuteronderwijs en lager onderwijs, maar kan net zo goed gevolgd worden door kinderbegeleiders in de kleuterklas (‘kinderverzorgers’) en in de opvang, beleidsondersteuners, schoolleiders, lerarenopleiders en schoolontwikkelaars.

Begeleiding

Carolien Frijns is postdoctoraal onderzoeker aan Onderwijskunde (UGent). In 2017 behaalde ze haar doctoraat in de Taalkunde over de relatie tussen interactiestijlen van leraren en taalverwerving bij kwetsbare, meertalige kinderen. Als onderzoeker en voormalig lerarenopleider is Carolien gepassioneerd door (tweede)taalverwerving in diverse contexten, taalassessment, professionalisering van (toekomstige) leraren en gelijke onderwijskansen.

Brecht Peleman is als onderzoeker en projectmedewerker verbonden aan het VBJK (Vernieuwing in Basisvoorzieningen voor Jonge Kinderen) en de Universiteit Gent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek. Hij werkt rond thema’s als taal/meertaligheid, diversiteit en professionalisering in kinderopvang en (kleuter-)onderwijs.

Praktisch

Cursuscode: 23/BAS/111A

Cursusmateriaal en lunchbox inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Ter voorbereiding vragen we je om 5 foto’s mee te brengen (geprint): 3 foto’s van 3 verschillende plekken op school waar je graag bent en 2 foto’s van 2 verschillende plekken op school waar je minder graag bent.

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 23 november 2023 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik
hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen