Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Sleutelcompetenties / Nederlands   Van lager naar secundair onderwijs: hindernissen en opportuniteiten binnen wiskunde

Van lager naar secundair onderwijs: hindernissen en opportuniteiten binnen wiskunde

In het basisonderwijs starten we in het vak wiskunde met verschillende onderwerpen die in het secundair onderwijs een vervolg krijgen. Toch lijkt het vaak alsof leerlingen weinig of zelfs geen kennis hiervan meenemen. Dit heeft onder andere te maken met een andere aanpak, verwoording en abstractiegraad die we in beide onderwijsvormen hanteren.

In deze nascholing gaan we in op hoe je enerzijds leerlingen in het basisonderwijs beter kan voorbereiden op deze stijgende abstractie en anderzijds hoe je kennis die leerlingen al meekregen, beter kan benutten om nieuwe kennis op te enten.

Programma

We leggen enkele concrete voorbeelden uit verschillende leerdomeinen van wiskunde (meten, meetkunde, getallenkennis en bewerkingen) op tafel en geven een beeld van hoe die zowel in het basisonderwijs als in het secundair onderwijs invulling krijgen.

Daarna zoek je samen met enkele collega’s uit hoe je deze kennis bij leerlingen beter kan voorbereiden of verder ontwikkelen.

Tot slot delen we onze ideeën in de grotere groep en diepen we ze verder uit. 

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • heb je beter zicht op hoe jouw leerstof een vervolg krijgt (basisonderwijs);
  • heb je beter zicht op hoe de basis gelegd wordt voor jouw leerstof (secundair onderwijs);
  • kies je, vanuit een aantal alternatieven, voor een andere aanpak van specifieke onderwerpen;
  • leid je leerlingen doelgerichter toe naar een stijgende abstractiegraad binnen wiskunde.

Doelgroep

Leerkrachten uit de 3de graad van het lager onderwijs en leraren uit de 1ste graad van het secundair onderwijs. Ervaring van meer dan een jaar in één bepaalde klas of zicht op (wiskunde)inhouden over verschillende jaren heen is wenselijk, maar geen vereiste.

Mee te brengen door cursist

Eventueel je huidige werkboeken

Goed om te weten

BAS/147, BAS/103, BAS/137, LAG/082, LAG/083, LAG/173, LAG/174, LAG/205, LAG/195



CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid