Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Logistiek en financieel beleid   TRAJECT: De mentor als coach - Hoe je startende leraren doelgericht kan laten groeien

TRAJECT: De mentor als coach - Hoe je startende leraren doelgericht kan laten groeien

Als mentor kan je – samen met de directie en het voltallige lerarenkorps - actief bijdragen aan een warm onthaal van nieuwe leraren en hen begeleiden bij het stapsgewijs inwerken in hun nieuwe functie of omgeving. Gedurende dit traject verkennen we op een activerende manier de invulling van het mentorschap en de (effecten van de) coachende aanpak hierbij. Door middel van concrete oefeningen ervaar je deze aanpak en kan je jezelf deze eigen maken. Daarnaast reiken we kaders aan om die aanvangsbegeleiding te organiseren.

Programma

Tijdens dit traject krijg je een antwoord op volgende vragen:

  • Wat is aanvangsbegeleiding?
  • Hoe realiseer je via de coachende aanpak aanvangsbegeleiding?
  • Wie ben ik en waar sta ik voor, als persoon en als mentor?
  • Wat is het profiel en wat zijn de behoeften van startende leraren?

Daarnaast ga je aan de slag met de eigen concrete leervragen i.k.v. coachen in de eigen onderwijspraktijk

Activerende aanpak met tal van werkvormen en oefeningen, die ook bruikbaar zijn als mentor, om kaders en kapstokken aan te reiken, een coachende aanpak te oefenen en met eigen leervragen aan de slag te gaan.

Dag 1 en 2 zijn twee volledige dagen, met focus op de bovenstaande inhoud. Tijdens dag 3 en 4, is tijdens het tweede dagdeel intervisie voorzien. Tijdens die intervisie ga je als deelnemer in kleine groepen met de eigen concrete vragen aan de slag en oefen je tegelijkertijd de coachende aanpak in deze methodiek.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • benoemen de behoeften van startende leraren;
  • geven concrete voorbeelden van hoe ze aanvangsbegeleiding in de eigen schoolcontext (kunnen) vormgeven, aangepast aan de behoeften van startende leraren;
  • benoemen welke elementen invloed hebben op hun functie als mentor, zowel op persoonlijk, micro-, meso- als macroniveau;
  • passen de elementen van een coachende aanpak toe tijdens het bespreken van elkaars leervragen;
  • brengen concrete leervragen aan, gelinkt aan de eigen functie als mentor.

Doelgroep

Middenkader (mentoren aanvangsbegeleiding) en alle leraren die hun nieuwe collega’s coachend willen ondersteunen

Geen voorkennis vereist.

Begeleiding

Els Tanghe heeft jarenlange leservaring (zowel theorie-, praktijkvakken als stagebegeleiding) in verschillende zorggerelateerde opleidingen. Zij nam als mentor de zorg voor startende collega’s op zich en was coördinator bij de Specifieke Lerarenopleiding (CVO) in Mechelen. Momenteel is zij aan de slag binnen de Educatieve Master van de Universiteit Antwerpen als lerarenopleider en medewerker onderwijsontwikkeling.

Praktisch

Deze cursus loopt over 4 dagen.

Cursuscode: 20/MK/018A


Jouw bijdrage: 525 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 5 oktober 2020 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 004 (gelijkvloers)
dinsdag 24 november 2020 09:15u 16:15u via afstandsonderwijs (Blackboard Collaborate)
vrijdag 12 februari 2021 09:15u 16:15u via afstandsonderwijs (Microsoft Teams)
maandag 3 mei 2021 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 0.Studio (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen