Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Maatschappij en welzijn / Mechanica   STEM-projecten met Arduino voor de 1ste graad (herhaling 1)

STEM-projecten met Arduino voor de 1ste graad (herhaling 1)

Arduino is een populaire manier om waardevolle links te maken met de vier STEM-domeinen en om leerplandoelen te bereiken rond computationeel of algoritmisch denken, rond analyse en realisatie van een systeem in functie van bepaalde criteria, rond communicatieprotocollen en rond mens-machine interfaces.

Programma

Na een inleiding waarin we op een heel praktische manier de voor- en nadelen tonen van de verschillende types Arduino-hardware en de verschillende keuzes i.v.m. Arduino-software, gaan we vrij snel praktisch aan de slag met een op Scratch gebaseerde grafische taal. Zo leer je o.a. hands-on een aantal actuatoren aansturen en een aantal sensoren inlezen. Je kiest zelf welke.

Tot slot leren we een aantal manieren om de gemeten waarden te visualiseren. Tijdens deze oefeningen bieden we regelmatig kapstokken aan om de link met de 4 STEM-domeinen te maken.

Al het meegeleverde lesmateriaal is vrij aan te passen en is meteen inzetbaar in jouw klaspraktijk.

Programma:

  • Arduino – keuze van hardware (UNO, Leonardo, Breadboard…);
  • Arduino – keuze van software (IDE, C, Snap4Arduino, Ardublock, Blockly);
  • aansturen actuatoren: led, RGB-led, warmte genereren, Servomotor;
  • inlezen sensoren: schakelaar, potentiometer (hoekmeting), temperatuurmeting, lichtmeting;
  • visualiseren van resultaten via computerscherm.

Doelstellingen

De deelnemer kan:

  • leerplandoelen bereiken rond computationeel of algoritmisch denken, rond analyse en realisatie van een systeem in functie van bepaalde criteria, rond communicatieprotocollen en rond mens-machine interfaces;
  • een op feiten gebaseerde keuze maken voor Arduino-hardware;
  • een op feiten gebaseerde keuze maken voor Arduino-software;
  • zelfstandig een aantal actuatoren aansluiten en correct programmeren;
  • zelfstandig een aantal sensoren aansluiten en correct programmeren;
  • zelfstandig de gemeten sensorwaarden visualiseren.

Doelgroep

Leerkrachten eerste graad STEM, techniek en technische activiteiten – geen programmeer- of elektronicakennis vereist.

Begeleiding

Bart Huyskens, reeds 20 jaar leraar elektronica en ICT aan het St.-Jozefinstituut in Schoten. Als STEM-coördinator was hij mee verantwoordelijk voor de uitbouw van een aantal weldoordachte STEM-richtingen. Daarnaast geeft hij nascholingen en ontwikkelt hij lesmateriaal voor kwalitatief en betaalbaar STEM-onderwijs. Bekijk zijn website via www.e2cre8.be en www.stemzone.be.

Praktisch

Cursuscode: 19/STM/015B

Drank en syllabus inbegrepen.

Broodje kan je 's morgens rechtstreeks bij de lesgever bestellen en betalen.

Eigen lunchpakket mogelijk.

Beperkt aantal deelnemers!

 

Voor alle deelnemers is er een PC ter beschikking met de gebruikte software. 

Voor alle deelnemers is er een Brainbox AVR bordje voorzien met alle behandelde actuatoren en sensoren.

Deelnemers kunnen geheel vrijblijvend een eigen set aanschaffen bij de lesgever.

 


Jouw bijdrage: 140 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 27 januari 2020 09:00u 16:00u Sint-Jozefinstituut, Jozef Hendrickxstraat 153, 2900 Schoten


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen