Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Taal en cultuur / Nederlands voor nieuwkomers   (Psycho-)sociale leerlingbegeleiding aan ex-OKAN-leerlingen

(Psycho-)sociale leerlingbegeleiding aan ex-OKAN-leerlingen

Hoe begin je aan een gesprek met een jongere die een andere moedertaal spreekt, ver van jouw leefwereld en maatschappelijk kader is opgegroeid en wellicht meerdere ‘levens’ achter de rug heeft?
Hoe kan je de jongere waardevol ondersteunen zonder in het vaarwater te komen van een therapeut? Waarover praat je dan wel en waarover beter niet?
Hoe toon je oprechte erkenning voor zijn cultuur, ook wanneer je hem vraagt om dingen helemaal anders te doen?
Hoe kom je tot verbinding?
Op welke methodieken en diensten kan je een beroep doen om jou hierbij te ondersteunen?

Op school kan je ALLE jongeren bereiken, ook deze kwetsbare nieuwkomers.
Het loont de moeite om dit met de nodige zorg, aandacht en expertise aan te pakken.

Programma

We staan stil bij een toegankelijke en professionele basishouding in het psychosociaal werken met nieuwkomers op school:

  • verbindende communicatie in eenvoudige taal;
  • trauma- en cultuursensitief werken;
  • in kaart brengen van, praten over en inzetten van de context, ook wanneer die niet in België verblijft;
  • (eigen) vooroordelen begrijpen en ombuigen van ‘belemmerend’ naar ‘verbindend’.

Daarnaast plaatsen we de (psychosociale) leerlingbegeleiding van (ex-) okanners ook in het breder kader van het zorgcontinuüm en bekijken we op welke methodieken en ondersteunende diensten zorg- en leerlingbegeleiders een beroep kunnen doen.

Doelstellingen

Na deze dag heb je extra handvatten om met nieuwkomers te praten over moeilijkere dingen.
Je kent enkele tools om hun context in kaart te brengen, hebt notie van trauma- en cultuursensitief werken en leert hoe je in eenvoudige taal toch verbindend kan communiceren.
Je maakt ook kennis met enkele interessante methodieken.
Tot slot krijg je inzicht in het aanbod van organisaties die ondersteunend kunnen werken voor deze specifieke doelgroep.

Doelgroep

Leerkrachten NT2 met OKAN-leerlingen.

Begeleiding

Joris Verlinden is al meer dan 15 jaar aan het werk als coördinator van de school Stedelijk Lyceum Offerande, een school met 25 OKAN- en schakelklassen.
Gezien de achtergrond en de specifieke noden van de doelgroep in kwestie, heeft het zorgbeleid altijd een centrale plaats ingenomen binnen het globale schoolbeleid.
Als voorzitter van de zorgcel in de school, blijft hij ook integraal betrokken bij het uitbouwen en implementeren van het dagelijkse zorgbeleid.

Ruth Ramaekers werkt bijna 20 jaar in de jeugdhulpverlening met kwetsbare jongeren en hun gezinnen (consulent bijzondere jeugdzorg, Stedelijk CLB Antwerpen, leerlingbegeleiding OKAN SL Offerande) en is ook therapeutisch geschoold (4-jarige opleiding Contextuele therapie).
Op dit moment werkt zij in het Stedelijk Lyceum Offerande aan het zorgbeleid en is leerlingbegeleider van een aantal OKAN-klassen.

Praktisch

Cursuscode: 19/NT2/023A


Jouw bijdrage: 126 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 29 november 2019 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen