Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Directie   Praktijkonderzoek in de klas en school: Wat wil je echt weten en wat levert het op? nieuwe datum - via afstandsonderwijs

Praktijkonderzoek in de klas en school: Wat wil je echt weten en wat levert het op? nieuwe datum - via afstandsonderwijs

Meer concrete info over het verloop van deze nascholing via afstandsonderwijs vind je verderop in het onderdeel 'Praktisch'.

Grootse praktijkonderzoeken die weinig positief effect hebben op de klas- of schoolpraktijk. Herkenbaar? Ontdek in deze vorming wanneer praktijkonderzoek wel echt iets oplevert.

Programma

Drie vragen staan centraal.

1. Waarom zou ik (meer) aandacht besteden aan praktijkonderzoek?

Een visie op praktijkonderzoek/kwaliteitszorg. Voorbeelden uit de klas hoe intuïties ons misleiden en hoe feilbaar ons denken is. Maar vooral: hoe je door kritisch, maar haalbaar, de eigen praktijk te onderzoeken betere beslissingen neemt.

2. Hoe onderzoek ik de klas- en schoolpraktijk cyclisch en systematisch?

In KdG Hogeschool werkt men al langer aan onderwijskwaliteit vanuit de principes die nu in inspectie 2.0 voorop staan (cyclisch en systematisch). Je leert de aanpak van KdG kennen en wat je hieruit kan leren voor je eigen praktijk.
De classificatie van examenresultaten, een tool die ontwikkeld werd om kritisch naar examenresultaten te kijken, wordt voorgesteld. Deze tool werd vertaald naar secundair onderwijs en is direct bruikbaar.

3. Hoe formuleer ik een goede (onderzoeks)vraag?

Het is frustrerend om na een praktijkonderzoek te beseffen dat je de verkeerde vragen beantwoord hebt. Helaas gebeurt het vaak. Voorkom deze frustratie door voldoende aandacht te besteden aan het stellen van de juiste (onderzoeks)vragen. Je krijgt een kader voor het stellen van goede vragen en oefent dit voor een casus in je eigen school.

Werkvormen
Interactieve sessie met onderwijsleergesprek, oefeningen, groepsgesprekken, werken met eigen casussen.

 

Doelstellingen

  • Je benoemt het belang van praktijkonderzoek en kan collega’s in de school hiervan overtuigen.
  • Je kan in de eigen school op een cyclische en systematische manier aan de slag met praktijkonderzoek.
  • Je besteedt voldoende aandacht aan onderzoeksvragen en het formuleren van heldere vragen.

Doelgroep

(adjunct-)directies en (kwaliteits)coördinatoren.

Begeleiding

Anneleen Pauwels is stafmedewerker Kwaliteitszorg bij KdG hogeschool. Haar interesse en ervaring ligt bij kwaliteitszorg met impact op de dagelijkse realiteit van studenten, docenten en opleidingen. Haar tool “classificatie van examenresultaten” om kwaliteit van toetsing te bevorderen is nu ook beschikbaar voor het secundair onderwijs.

Stijn Vanhoof verzorgt bij KdG Hogeschool professionalisering voor docenten. Zijn voornaamste interesses zijn feedback, toetsing, coachingsvaardigheden en praktijkonderzoek. Hij was tot juni 2017 leraar en coördinator meetbeleid in het s.o. en praktijklector in de lerarenopleiding.

Praktisch

Cursuscode: 19/DR/049A

Deze nascholing was oorspronkelijk gepland op 23 maart maar kon toen niet plaatsvinden omwille van de coronamaatregelen. De nascholing wordt nu aangeboden via afstandsonderwijs op 28 mei 2020. Opnames en digitaal materiaal blijven tot één maand na datum beschikbaar.

Dagplanning:

De cursus is een combinatie van asynchroon en synchroon werken.

Tussen 9.15u en 13.00u
Asynchroon

Neem tegen de middag van je cursusdag het basisgedeelte van het online materiaal volledig door. Maak bijhorende opdrachten, stel je vragen. Je kiest zelf of je dit tijdens de cursusdag zelf doet of al voordien.

Voorzie hiervoor 3 uren tijd.


14.00u – 16.15u
Synchroon

live contactmoment en uitwisseling in kleine groepjes

·        We gaan in de volledige groep aan de slag met jullie vragen en er zijn momenten om  in deelgroepjes verder van gedachten te wisselen.

·        We geven dit moment vorm op basis van de vragen en informatie die jullie ons bezorgen wanneer je de cursus doorneemt. We vragen daarom op een aantal plaatsen om te reageren.

We starten de sessie vanuit onze Canvascursus (zie verder)

· Ga in de navigatiebalk (links) naar ‘Vergaderingen’. Je ziet op je cursusdag dat er hier een vergadering klaar staat. Druk op ‘Deelnemen’ (https://canvas.instructure.com/courses/2024044/conferences).

· Je krijgt nu de vraag om audio te kiezen. Geef de nodige toelatingen. Daarna volgt een korte audiotest. Je komt nu in de online ruimte terecht.

· Zet je webcam best standaard niet aan, dat kan het systeem overbelasten.

· Vragen?: stijn.vanhoof@kdg.be


Jouw bijdrage: 121 EUR.
Inlichtingen bij: Nicole Coveliers, 03 265 25 41, nicole.coveliers@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Indien mogelijk: Materiaal van een eigen (al dan niet als positief ervaren) casus van datagebruik.

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 28 mei 2020 09:15u 16:15u via afstandsonderwijs


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen