Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Socio-emotionele begeleiding   Opvolgdagen voor faalangstbegeleiders

Opvolgdagen voor faalangstbegeleiders

Wie als faalangstbegeleider werkt, kan zijn begeleidingstraject updaten. Wie ermee wil starten, krijgt een kader aangereikt.

Er wordt gefocust op trainingen in groep, maar ook op individuele begeleiding. Telkens staan de mogelijke onderdelen van een begeleiding centraal, evenals valkuilen en hoe je die kan vermijden. Er wordt handelingsgericht en interactief gewerkt vanuit de eigen praktijkervaringen.

Programma

Dag 1

  • Taak en functie van de faalangstbegeleider op school.
  • Faalangst vanuit het zorgcontinuüm: hoe organiseer je ‘een verhoogde zorg’ voor faalangst?
  • Faalangst binnen de leerzorg: van signalering en intakegesprek tot zorgoverleg met ouders en leerkrachten. Welke valkuilen herkennen we?
  • Hoe kan je faalangst screenen en signaleren?
  • Hoe plaats je faalangst in een handelingsgericht kader?
  • Welke informatie i.v.m. faalangst hoort in het leerlingvolgsysteem?
  • Discussie: gaat het om faalangst of een gebrek aan zelfvertrouwen of weerbaarheid of …? Belang van een juiste terminologie.

Dag 2

  • Practicum handelingsplannen voor faalangst?!
  • Oefenen van werkvormen en technieken die in een training aan bod kunnen komen.
  • Toolkit: mogelijke inhoud van een faalangsttraining.
  • Verkennende brainstorm: hoe sensibiliseer ik rond faalangst vanuit wat leerkrachten nodig hebben, hoe coach ik collega’s, hoe communiceer ik met de klassenraad en met ouders?
  • Specifiek: hoe vang ik piekmomenten van angst en stress bij leerlingen op doorheen het schooljaar?

Meebrengen op lesdag 2: eigen materiaal werken met faalangst.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • kunnen hun taak als faalangstbegeleider evalueren;
  • kunnen een faalangsttraining op school opzetten en/of evalueren;
  • kunnen een individuele en groepsbegeleiding aanbieden;
  • oefenen technieken om in hun eigen faalangsttraining mee aan de slag te gaan;
  • wisselen good practices uit;
  • formuleren aanbevelingen naar sensibilisering en communicatie i.v.m. faalangst op school.

Doelgroep

Faalangstbegeleiders, leerlingbegeleiders, CLB-medewerkers s.o. De eerste dag Faalangst in het s.o. werd al eerder gevolgd bij CNO.

Begeleiding

Ann Geentjens, klinisch psychologe, leerlingbegeleider, leerkracht 3de graad tso, begeleider Postgraduaat socio-emotionele leerlingbegeleiding s.o., educatieve medewerker CNO, Labyrinth coaching en training.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 19/SEB/012A

Gelieve zelf drank en lunch mee te brengen.

 


Jouw bijdrage: 222 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

eigen materiaal werken met faalangst (op lesdag 2).

Verwachte voorbereiding door deelnemer

De eerste dag Faalangst in het s.o. werd al eerder gevolgd bij CNO.

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 12 maart 2021 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw R (parking P4), aula R2 (1ste verdieping)
dinsdag 30 maart 2021 09:00u 16:00u via afstandsonderwijs (Microsoft Teams)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen