Opvolgdagen voor faalangstbegeleiders
Wie als faalangstbegeleider werkt, kan zijn begeleidingstraject updaten. Wie ermee wil starten, krijgt een kader aangereikt.
Er wordt gefocust op trainingen in groep, maar ook op individuele begeleiding. Telkens staan de mogelijke onderdelen van een begeleiding centraal, evenals valkuilen en hoe je die kan vermijden. Er wordt handelingsgericht en interactief gewerkt vanuit de eigen praktijkervaringen.
Programma
Dag 1
- Taak en functie van de faalangstbegeleider op school.
- Faalangst vanuit het zorgcontinuüm: hoe organiseer je ‘een verhoogde zorg’ voor faalangst?
- Faalangst binnen de leerzorg: van signalering en intakegesprek tot zorgoverleg met ouders en leerkrachten. Welke valkuilen herkennen we?
- Hoe kan je faalangst screenen en signaleren?
- Hoe plaats je faalangst in een handelingsgericht kader?
- Welke informatie i.v.m. faalangst hoort in het leerlingvolgsysteem?
- Discussie: gaat het om faalangst of een gebrek aan zelfvertrouwen of weerbaarheid of …? Belang van een juiste terminologie.
Dag 2
- Practicum handelingsplannen voor faalangst?!
- Oefenen van werkvormen en technieken die in een training aan bod kunnen komen.
- Toolkit: mogelijke inhoud van een faalangsttraining.
- Verkennende brainstorm: hoe sensibiliseer ik rond faalangst vanuit wat leerkrachten nodig hebben, hoe coach ik collega’s, hoe communiceer ik met de klassenraad en met ouders?
- Specifiek: hoe vang ik piekmomenten van angst en stress bij leerlingen op doorheen het schooljaar?
Meebrengen op lesdag 2: eigen materiaal werken met faalangst.
Doelstellingen
De deelnemers:
- kunnen hun taak als faalangstbegeleider evalueren;
- kunnen een faalangsttraining op school opzetten en/of evalueren;
- kunnen een individuele en groepsbegeleiding aanbieden;
- oefenen technieken om in hun eigen faalangsttraining mee aan de slag te gaan;
- wisselen good practices uit;
- formuleren aanbevelingen naar sensibilisering en communicatie i.v.m. faalangst op school.
Doelgroep
Faalangstbegeleiders, leerlingbegeleiders, CLB-medewerkers s.o. De eerste dag Faalangst in het s.o. werd al eerder gevolgd bij CNO.
Begeleiding
Ann Geentjens, klinisch psychologe, leerlingbegeleider, leerkracht 3de graad tso, begeleider Postgraduaat socio-emotionele leerlingbegeleiding s.o., educatieve medewerker CNO, Labyrinth coaching en training.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
19/SEB/012AGelieve zelf drank en lunch mee te brengen.
Jouw bijdrage: 222 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
eigen materiaal werken met faalangst (op lesdag 2).
Verwachte voorbereiding door deelnemer
De eerste dag Faalangst in het s.o. werd al eerder gevolgd bij CNO.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 12 maart 2021 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw R (parking P4), aula R2 (1ste verdieping) |
dinsdag 30 maart 2021 |
09:00u |
16:00u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.