Zoek een nascholing
Je bent hier: Volwassenenonderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Pedagogisch project en schoolontwikkeling   Omgaan met seksueel grensoverschrijdend gedrag: preventie, aanpak en beleid - afgelast

Omgaan met seksueel grensoverschrijdend gedrag: preventie, aanpak en beleid - afgelast

Leerlingen brengen hun seksuele ontwikkeling mee naar school. Ze experimenteren, zowel online als offline. En soms gaan ze daarbij te ver.

Vanaf wanneer gaat seksueel (getint) gedrag over de grens? Hoe kan je als omstander reageren als je dat ziet gebeuren? Hoe creëer je als school een veilig kader voor deze seksuele ontwikkeling? Welke stappen onderneem je na een incident en welke acties kan je preventief nemen om te vermijden dat jongeren over de grens gaan? Deze tweedaagse zorgt voor een antwoord op deze vragen en geeft je concrete handvaten om bij jou op school aan de slag te gaan.

Programma

Tijdens dag 1 staat het leren werken met het Sensoa Vlaggensysteem centraal. Je leert met het Vlaggensysteem seksueel gedrag van kinderen en jongeren inschatten, in gesprek gaan met de betrokkenen

Dag 2 focust op het uitwerken van een beleid rond seksuele gezondheid op drie niveaus: kwaliteit, preventie en reactie. Je leert de beginsituatie inschatten van de eigen school en maakt kennis met enkele relevante tools op grenswijs.be, de online plek om een integriteitsbeleid uit te bouwen.

De gebruikte werkvormen zijn concreet en interactief. De besproken principes worden ingeoefend. Er is ruimte voor bespreken van casussen.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing kan je:

  • inschatten wanneer (online en offline) seksueel gedrag over de grens gaat en hoe ernstig de grensoverschrijding is;
  • in gesprek gaan met betrokkenen over een incident;
  • op een pedagogische manier reageren (werken met de leernoden);
  • reageren als omstander als je getuige bent van gedrag dat over de grens gaat;
  • een incident op school aanpakken en opvolgen;
  • evalueren wat een incident je leert over het beleid;
  • inschatten welke hiaten er zijn in je integriteitsbeleid;
  • weten welke acties er op kwaliteits-, preventie en reactieniveau te ondernemen zijn (o.a. visietekst, handelingsprotocol,…);
  • de methodieken van grenswijs.be gebruiken om een eigen integriteitsbeleid te maken;
  • de rol van een aanspreekpersoon integriteit definiëren;
  • een leerlijn rond relationele en seksuele vorming opmaken;
  • de belangrijkste tips rond relationele en seksuele vorming meenemen naar je collega’s en je lerarenteam.

Doelgroep

Directies, adjunct-directies, beleidsmedewerkers, leerlingenbegeleiders, zorgcoördinatoren, … (alle niveaus), kortom iedereen die het beleid hieromtrent mee vorm wilt geven.

Begeleiding

Karen De Wilde is orthopedagoog en seksuoloog. Ze werkt sinds 1991 met het thema relaties en seksualiteit, sinds 2001 als werknemer van Sensoa. Zij heeft jarenlange ervaring met de aanpak van seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Tara De Laet is orthopedagoog, seksuoloog en voltooide haar SLO-opleiding. Als beleidsmedewerker integriteit bij Sensoa werkt ze rond het thema seksueel grensoverschrijdend gedrag. Hierbij legt ze de focus op de ondersteuning van organisaties bij het uitwerken van een integriteitsbeleid.

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen