Omgaan met leerlingen met autisme op school en in de klas (s.o.) - lesdag 2 als live online nascholing
Zorgverbreding, leerlingontplooiing en welbevinden worden meer en meer tot de essentiële opdrachten van een school gerekend. Het aantal leerlingen met een diagnose Autismespectrumstoornis groeit. In de klas is het nodig om het groeps- en leerlinggericht werken te combineren en af te stemmen op de individuele ontwikkelingsnoden van de leerlingen.
In deze nascholing wordt:
- autisme (ASS) gekaderd: definitie, criteria, diagnostiek;
- ASS geconcretiseerd naar de schoolse situatie toe: wanneer hebben leerlingen met ASS het lastig? Wanneer is het schoolse systeem ASS-onvriendelijk?
- gezocht naar concrete en bruikbare handvatten, interacties, afstemming van de leerkrachten en de leerlingen tussen de groepsaanpak en de didactische en de socio-emotionele individuele noden van leerlingen met ASS.
Programma
- Wat is autisme?
- Definitie, criteria, afbakening met andere stoornissen.
- Concrete vertaling: wanneer is ASS voor de leerling, voor de groep, voor de leerkracht een obstakel? (assessment: vertalen van de ASS-criteria naar dagdagelijkse omgang en moeilijkheden).
- Welke zijn de (specifieke) noden van leerlingen met ASS in de klas? Wanneer zijn ze anders, reageren ze anders?
- Integratie van de noden van de leerling met ASS en het leerproces in de klas.
- Casusbesprekingen; analyses van ASS-kwesties en –vraagstukken.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- ASS-gedragskenmerken observeren en herkennen;
- interactiemechanismen aanwijzen tussen leerlingen met ASS en anderen;
- een ASS-gerichte aanpak opbouwen en integreren in de dagdagelijkse klaspraktijk;
- doelgericht overleggen over leerlingen met ASS en een weg van aanpak uitwerken in samenspraak met de klassenraad en ouders;
- reflecteren over de eigen aanpak en de mogelijke gevolgen op leerlingen met een ASS-problematiek.
Doelgroep
Leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders s.o.
Begeleiding
Mark Neyens, kinder/jongerenpsychotherapeut in ambulante 2de-lijnshulpverlening; Master orthopedagogie en systeemtheoretische psychotherapeut; ondersteunende doelgroepverantwoordelijke voor jongeren met gedrags- en ontwikkelingsstoornissen; projectmedewerker LiNK (samenwerking Geestelijke Gezondheidszorg en Bijzondere Jeugdzorg voor jongeren met complexe problematieken). Nascholer rond socio-emotionele thema’s.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
19/LZG/010ALesdag 2 van deze nascholing vindt plaats via live online afstandsonderwijs.
Jouw bijdrage: 232 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 9 oktober 2020 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
vrijdag 26 februari 2021 |
09:30u |
16:30u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer
nicole.coveliers@uantwerpen.be.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.