Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / STEM / Fysica   Motiveren voor wiskunde via praktische toepassingen, zonder verlies van diepgang - live online nascholing

Motiveren voor wiskunde via praktische toepassingen, zonder verlies van diepgang - live online nascholing

Waarom is wiskunde belangrijk? Waarom zou je er als leerling je best voor doen? En wat moeten leerlingen ervan onthouden voor later? Dat wiskunde sterk verweven zit in de dagelijkse realiteit, is iets wat leerlingen zich niet altijd even goed kunnen inbeelden, ook al horen ze het dagelijks.

Programma

In deze nascholing, gebaseerd op het boek ‘X-Factor: 20 verhalen over de onzichtbare kracht van wiskunde’, bespreken we hoe we leerlingen kunnen motiveren voor een specifiek stuk wiskunde door na te denken over de wiskundige noden van concrete toepassingen. Belangrijk hierbij is de leerlingen de wiskunde te laten zien die nodig is om het probleem aan te pakken, terwijl de wiskundige inhoud zelf niet aan abstractie of diepgang verliest.

In de inleiding bekijken we hoe concrete toepassingen leerlingen kunnen motiveren voor een specifiek, nieuw stuk wiskunde.
In een gesimuleerde les waarbij de deelnemers de rol nemen van de leerlingen wordt via klasdiscussie een concrete probleemstelling omgevormd tot een wiskundig vraagstuk. In een groepsgesprek bespreken we de voor- en nadelen van deze werkvorm voor motivatie en inzichtsverwerving.
We bekijken wat van een voorbeeld een goed voorbeeld maakt. De deelnemers krijgen een aanzet voor motiverende voorbeelden bij specifieke leerdoelen waarvoor het vaak moeilijk blijkt leerlingen te motiveren. Hieruit wordt een concreet voorbeeld uitgewerkt.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • herkennen de wiskunde uit het leerplan in dagdagelijkse situaties;
  • kunnen een klasdiscussie sturen in de richting van het wiskundige probleem dat het onderwerp moet worden van de les;
  • geven leerlingen het nut van de wiskundige inhoud mee zonder daarbij op abstractie of diepgang in te boeten;
  • brengen de leerlingen het inzicht bij dat gelijkaardige problemen alomtegenwoordig zijn.

Doelgroep

Leerkrachten wiskunde 2de en 3de graad s.o. uit het aso, kso en tso.
Kennis van de eindtermen, leerplannen en leerplandoelstellingen wiskunde is vereist.

Begeleiding

Giovanni Samaey doceert wiskundige ingenieurstechnieken aan het departement Computerwetenschappen van de KU Leuven. Hij ontwikkelt algoritmes om computersimulaties te versnellen en onderzoekt motiverende werkvormen voor wiskunde in het lager en secundair onderwijs.
Hij is co-auteur van het boek ‘X-factor: 20 verhalen over de onzichtbare kracht van wiskunde’.

Praktisch

Cursuscode: 20/WIS/043A

Digitale syllabus inbegrepen.


Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Peter Adriaenssens, 03 265 29 66, peter.adriaenssens@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Schrijfmateriaal en papier

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 17 november 2020 14:00u 17:00u via afstandsonderwijs (Blackboard Collaborate)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen