Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Personeelsbeleid   Motiveer je leerlingen met Minecraft

Motiveer je leerlingen met Minecraft

Alles wat je over Minecraft moet weten, zit eigenlijk al in de naam: het is een spel waarin je grondstoffen ontgint (“mine”) en daar vervolgens allerlei zaken mee bouwt (“craft”). Klinkt simplistisch? Misschien wel, maar het is net de grote vrijheid die deze digitale Lego-steentjes bieden, die Minecraft tot het best verkochte computerspel aller tijden maakt én het zo interessant maakt voor het onderwijs. Een Griekse tempel bouwen voor geschiedenis, volumeberekeningen voor wiskunde, elektrische schakelingen voor techniek en zelfs programmeren: met Minecraft kan het allemaal!

Programma

Ontstaan

Minecraft werd in 2009 ontwikkeld door de Zweed Markus “Notch” Persson. Het duurde niet lang vooraleer het onderwijs het potentieel van het spel inzag: reeds in 2011 vormde zich een groepje Finse leerkrachten die bepaalde aanpassingen (“mods”) aan het spel deden zodat ze er ook in de klas mee aan de slag konden: MinecraftEDU was geboren. Al snel sprong ook Microsoft op de kar: nadat zij in 2014 het bedrijf van Persson (Mojang AB) al kochten voor een "kleine" 2 miljard euro, namen ze iets later ook MinecraftEDU over. Na enkele toevoegingen en aanpassingen werd in 2016 Minecraft Education Edition officieel gelanceerd: een versie voor leerkrachten, door leerkrachten!

Minecraft Education

De basis van Minecraft Education is identiek aan het originele spel: het is een virtuele wereld opgebouwd uit blokken, een soort digitale zandbak waar je je creativiteit de vrije loop kan laten. Er zijn dus geen levels die je kunt uitspelen of opdrachten die je moet afwerken. Toch zijn er ook belangrijke verschillen. De Education-versie biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om een verslag bij te houden, beperkingen op te leggen aan wat spelers kunnen/waar ze mogen komen… Deze extra functies zorgen er samen met het “open-einde” karakter voor dat het spel snel en makkelijk inzetbaar is in vrijwel elk vak.

Workshop

De workshop duurt een volledige dag. Na een korte introductie ga je vooral zelf aan de slag. In de voormiddag maak je kennis met het spel zelf en leer je hoe je het installeert én hoe je het speelt. In de namiddag ligt de focus op de klascontext en gaan we dieper in op hoe je Minecraft kan gebruiken in jouw klas/voor jouw vak en hoe je optimaal gebruik kan maken van de extra functies van Minecraft Education.

Vragen waarop je een antwoord zal krijgen:

  • Hoe installeer je Minecraft?
  • Hoe maak je een nieuwe wereld?
  • Hoe werkt het spel?
  • Wat is de hotbar/inventory/… en hoe gebruik je ze?
  • Wat is “mijnen”? Hoe moet je “craften”?
  • Hoe gebruik je de klasmodule?
  • Hoe kan je programmeren in Minecraft?
  • Welke educatieve blokken zijn er?
  • Welke commando’s zijn er?
  • Hoe gebruik je de camera en de portfolio?
  • Hoe bouw je een elektrisch circuit met redstone?

Doelstellingen

De deelnemers kennen/kunnen:

  • het computerspel Minecraft;
  • Minecraft installeren;
  • een wereld in Minecraft beheren voor een klasgroep;
  • programmeren in Minecraft met Microsoft MakeCode;
  • interessante commando’s en verschillende functies binnen Minecraft Education Edition.

Doelgroep

Leerkrachten derde graad lager onderwijs en eerste graad secundair onderwijs met interesse in de mogelijkheden van Minecraft ‘Education Edition’.

Basisvaardigheden computergebruik en internet zijn voldoende als voorkennis.

Begeleiding

Annelies Van Hoorebeke studeerde af als biotechnologe en vervolledigde daarna haar lerarenopleiding. Op dit moment werkt ze voor het Fyxxilab waar ze zich heeft verdiept in alle educatieve mogelijkheden van Minecraft. De focus ligt op het ontdekken van de laatste 21e eeuwse vaardigheden met als doel deze skills over te brengen naar kinderen, jongeren en volwassenen.

Praktisch

Cursuscode: 19/STM/029B

Beperkt aantal deelnemers!

Drank en syllabus inbegrepen.

Warme maaltijd in het studentenrestaurant aan €11 (aan te duiden bij inschrijving).

Eigen lunchpakket mogelijk.


Jouw bijdrage: 110 EUR.
Inlichtingen bij: Peter Adriaenssens, 03 265 29 66, peter.adriaenssens@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 10 maart 2020 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.024 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen