Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Zorg / Gedrag, sociale vaardigheden en welbevinden   Meertaligheid en rekenen... geen makkelijke combinatie

Meertaligheid en rekenen... geen makkelijke combinatie

Beeld je in: je leefde negen jaar in barre omstandigheden en plots katapulteert het leven je in een ander land, met een andere taal, met totaal andere gewoontes. Natuurlijk zijn er lieve mensen en is het leuk om met andere kinderen te ravotten, maar tegelijkertijd is het zo ontzettend verwarrend dat niets meer is zoals het was.

Wij weten dat deze kinderen heel erg gebaat zijn met een warm, degelijk, constructief onderwijs. Maar als leerkracht heb je maar twee handen en mogelijk één vertaaltool. Hoe pak je dat aan? In deze nascholing bekijk je dit specifiek voor het leerdomein rekenen.

Programma

We bekijken - telkens voor de verschillende leerjaren - de problematiek vanuit vier invalshoeken:

  1. Invalshoek taal: Welke impact heeft de moedertaal op de mogelijkheden om onze rekentaal op te nemen? Als je bijvoorbeeld in je eigen taal geen dubbele medeklinkers hebt, hoe krijg je dan ‘twintig’ uitgesproken? Eenzelfde probleem stelt zich met het vormen van woorden en zinnen, zowel begrijpend als expressief.
  2. Invalshoek rekenen: Welke moeilijkheden kunnen we op het gebied van rekentaal, procedures, specifieke naamgeving verwachten? En als je in de hoeveelheid rekentopics moet snoeien, welke lijnen bouw je dan wel op en waar kan je wat tijd winnen?
  3. Invalshoek thuiscultuur: Ook dat aspect speelt een rol. Welke procedures bij rekenen zijn er al opgebouwd, hoe wordt over leren gedacht?
  4. En tot slot bekijken we ook wat er al bestaat, welk warm water we niet meer moeten uitvinden.

Volgende bedenkingen neem je best mee in je achterhoofd:

  • het gaat hier over rekenen in de lagere school op het niveau van de zorg;
  • kinderen die geen taalstoornis hebben, maar wel als anderstalige nieuwkomer instromen staan centraal. Uiteraard geldt veel van wat hierover verteld wordt ook voor de meertalige kinderen die hier al langer wonen;
  • er worden rekentopics uit de zes leerjaren besproken, wat betekent dat je als klasleerkracht af en toe het idee zal hebben dat de inhoud niet voor jouw dagelijkse realiteit geschikt is.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing...

  • begrijp je de impact van een andere taal en cultuur op het rekenen;
  • zet je de besproken principes over naar andere talengroepen;
  • weet je hoe je de rekenontwikkeling minder afhankelijk van taal kan maken;
  • heb je zicht op de tools die al bestaan.

Doelgroep

De nascholing richt zich op (zorg)leerkrachten uit het lager onderwijs die zoeken naar mogelijkheden om anderstalige kinderen binnen de lessen rekenen optimaal te begeleiden.

Begeleiding

Hilde Heuninck werkt sinds 1982 als zelfstandig logopediste en bouwde sindsdien een gerichte kennis van rekenremediëring op. Over deze smalle niche schreef ze meerdere praktijkgerichte boeken waarbij het accent zowel op het verwerven van inzicht als op het speels oefenen ligt.

Praktisch

Cursuscode: 22/LAG/141A

Cursusmateriaal en lunchbox inbegrepen.

Als je op CDE aangepaste maaltijdwensen hebt, vul deze dan op jouw portaal in of vermeld dit in het opmerkingenveld.


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Eventueel de actuele rekenmethode (werkboeken zijn voldoende)

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 3 maart 2023 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen