Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Communicatiemanagement   Masterclass: Een HRM-groeipad voor middenkaderleden: Jaar 8 - lesdag 4 uitgesteld naar 20-21

Masterclass: Een HRM-groeipad voor middenkaderleden: Jaar 8 - lesdag 4 uitgesteld naar 20-21

Programma

DEEL 1: Residentieel seminarie: Even stilstaan, terugblikken, … opnieuw bewegen?

Waar sta je als middenkaderlid tussen je collega’s en je directeur? Heb je je plek gevonden of loopt het flink fout? Dragen ze jou of verdragen ze jou? Hoe gaat het met je ontwikkeling als professional? Deze vragen mag een medewerker zich af en toe wel eens stellen. Bijtanken en dan weer verder …

Het seminarie kijkt terug naar een aantal stellingen en vragen die in het eerste jaar behandeld werden in het traject “HRM-groeipad voor middenkaderleden”. Behalve terugblik is er ook een verdieping en een uitbouw die onderzoekt hoe onze manier van doen impact kan hebben op groepen in een vergadering, bij het uitwerken van vernieuwing, in transitiemomenten. We onderzoeken samen hoe ons leiderschap in functie kan staan van onze medewerkers, en in functie van onze organisatie. Hoe kunnen we in moeilijke (transitie)tijden motiveren en paradoxale behoeften verenigen? Hoe kunnen we zaken in beweging krijgen en ook rust creëren?

We onderzoeken hoe gedragen en gedeeld ons leiderschap is. We onderzoeken zeker wat termen als authenticiteit en waarderend benaderen kunnen betekenen. We ontmoeten onszelf in een spiegel.

Het seminarie werkt met een aantal stellingen die niet vrijblijvend zijn, en vragen om toepassing op de eigen situatie. Door hier samen bij stil te staan, ontstaat er (hopelijk) een groter inzicht in het eigen functioneren.  Een zelfbewuste medewerker is er dan ook twee waard.

We baseren ons mede op inzichten van Koen Marichal en Jesse Segers (“De kleren van de leider”), en van Roeland Broeckaert (“Dienend leiding geven”).

Werkvormen: Een aantal HRM-kaders worden aangereikt. Op basis van stellingen en casussen van de deelnemers gaan we op zoek naar mogelijke benaderingen. Theoretisch kader, reflectie, intervisie, discussie zijn de belangrijkste werkvormen.

Voorovernachting mogelijk op woe. 13 november (duid optie aan bij inschrijving)
 

DEEL 2: Onderwijsinnovatie: de mythe van oud vs. nieuw

Het zou niet goed gaan met het Vlaamse onderwijs. Internationale vergelijkende onderzoeken leggen manco’s bloot die in de media à volonté worden uitvergroot. Meteen duiken oudere discussies opnieuw op: kennis vs. vaardigheden, centrale toetsing, de groeiende planlast door het M-decreet, het tanende imago van de leraar, de aanhoudende werkonzekerheid van starters enzovoort. En ook zogenaamde nieuwe didactieken moeten het ontgelden. Maar hoe nieuw zijn die eigenlijk? En nog belangrijker: wat vertelt onderzoek ons hierover? Niet toevallig zijn de jongste jaren heel wat boeken, blogs, websites en Facebookgroepen ontstaan waarin wetenschappers het voortouw zijn gaan nemen om hardnekkige misverstanden en vooroordelen over onderwijs(vernieuwing) eens en voorgoed naar de prullenmand te verwijzen. En ze spreken een taal die ook steeds meer leraren aanspreekt. Opvallend: nieuw is soms heel oud en oud wordt weer nieuw. Hoe pakken innoverende scholen dat aan, nu de modernernisering (what’s in a word) van het secundair onderwijs aan de orde is? 

In deze workshop zoomen we in op onderwijsinnovatie. De focus ligt daarbij op leren en lesgeven, zeg maar pedagogisch-didactische vernieuwing. Actuele thema’s zijn bijvoorbeeld differentiatie, co-teaching, multimediaal onderwijs, dialogisch/coöperatief lesgeven, feedback, taalgericht vakonderwijs enz. We bekijken deze thema’s via diverse werkvormen vanuit drie verschillende invalshoeken:

-             Wetenschappelijke onderbouw: van neuromythen tot bewezen feiten
-             Voorbeelden uit de praktijk: analyse beeldmateriaal en korte oefeningen
-             Schoolorganisatie en -beleid: omgaan met weerstanden en leraren ondersteunen

De workshop zelf is een mix van theoretische input, kennismaking met en bespreking van praktijkvoorbeelden. We kijken daarbij over heel wat muurtjes, ook internationale.

 

DEEL 3: Van loopbaan naar droombaan naar droomteam: Uitwisselingsdag

In een tijd van fusie en reorganisatie, waar de ene verandering de andere opvolgt, waar burn-out bij 1 op de 10 werknemers voorkomt, is het belangrijk om als middenkaderlid rekening te houden met de draagkracht van jouw mensen, van jouw team. 

Deze cursusdag heeft als doel ervaringen uit te wissen zowel onder de collega-middenkaderleden onderling als tussen de lesgever en de cursisten. Het gaat om een héél interactieve sessie waarin we leren van elkaar en waarbij verschillende topics aan bod komen die deel uitmaken van ons huidig personeelsbeleid. 

Doelstellingen

DEEL 1:
- Je bent je bewust van de impact van je leiderschapsstijl op de beleving van je medewerkers.
- Je leert via een aantal HRM-kaders anders naar je eigen werkomgeving kijken.
- Je reflecteert over een aantal haalbare benaderingen.

DEEL 2:
- Je kan pedagogisch-didactische vernieuwing duiden vanuit wetenschappelijke inzichten.
- Je kan deze vernieuwingen illustreren aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden.
- Je kan de transfer maken van deze inzichten naar je eigen praktijk en naar het schoolbeleid.

DEEL 3:
- Je bent in staat om eigenaarschap te creëren bij jouw team.
- Je bent in staat om de draagkracht van jouw team te verhogen.
- Je hebt inzicht in wat goed werkgeversgedrag is in het kader van burn-out.

 

Doelgroep

Je nam in 2018-2019 deel aan de Masterclass: Een HRM-groeipad voor middenkaderleden: jaar 5 of jaar 7.

Begeleiding

DEEL 1:
Herman Frooninckx, Germanist. Voorheen leraar secundair onderwijs, middenkaderlid, directeur in twee secundaire scholen in Mechelen. Zelfstandig trainer Ravidant bvba.

DEEL 2:
Jan T'Sas is licentiaat/master Germaanse Filologie. Sinds 1998 is hij praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding van de Universiteit Antwerpen (UA). Daar doceert hij ook de opleidingsonderdelen Taal en Leren, Leer- en denkprocessen bevorderen en Onderwijsorganisatie en -beleid. In een vorig leven was hij leraar Nederlands/Engels in het tso en bso, redacteur en eindredacteur bij het onderwijstijdschrift Klasse, auteur van schoolboeken Nederlands voor het secundair/voortgezet onderwijs en onderzoeker aan de Karel de Grote Hogeschool. In 2018 doctoreerde hij aan de UA met het proefschrift ‘Sprekend leren. De leereffecten van exploratieve gesprekken in groepswerk’, waarover hij ook een praktijkboek schreef dat werd uitgegeven bij Die Keure.

DEEL 3:
Dominique Roos behaalde aan de Vlerick Management School “ The Best Business Planning Award”. Zij is reeds decennialang werkzaam in de onderwijs - en managementwereld. Zij is tevens oprichtster van AMODO, een Centrum voor Vorming, Counseling, Bemiddeling en Therapie. Verder is ze gespecialiseerd in het begeleiden van moeilijk werkbare teams.

Praktisch

Deze cursus loopt over 4 dagen.

Cursuscode: 19/MK/008A

Lesdag 4 was oorspronkelijk gepland op 5 mei 2020 maar kon toen niet plaatsvinden omwille van de coronamaatregelen.


Jouw bijdrage: 666 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 14 november 2019 10:00u 19:30u Europahotel, Gordunakaai 59, 9000 Gent
vrijdag 15 november 2019 09:00u 16:00u Europahotel, Gordunakaai 59, 9000 Gent
vrijdag 31 januari 2020 09:15u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)
dinsdag 22 september 2020 09:15u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen