Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Leiderschap   Masterclass: Een HRM-groeipad voor middenkaderleden: Jaar 3

Masterclass: Een HRM-groeipad voor middenkaderleden: Jaar 3

Programma

DEEL 1: Invloed van moeilijk gedrag op teams

Teams onder druk hebben de neiging te ‘splitten’ in de ‘out-groep’ de ‘in-groep’ en de ‘stille groep’. De groepssfeer is niet meer aangenaam en dit heeft onmiddellijk zijn weerslag op de sfeer in het team. Op die momenten is het ook niet meer zo eenvoudig om met dergelijke teams in dialoog te gaan. Deze dag bekijken we hoe we aan de slag gaan met teams die onder stress staan. Hoe we dit kunnen doorbreken en opvangen.

Werkvormen: Aan de hand van verschillende modellen en eigen casussen

DEEL 2: Confrontaties kunnen/durven aangaan met een positief resultaat

Conflicten brengen negatieve emoties mee, met als gevolg: energieverlies, aantasting van productiviteit en een hypotheek op de toekomstige samenwerking. Het Thomas  Killman model benadert conflicten als een opportuniteit: een bron van kansen in plaats van een destructief gegeven. Thomas en Killman onderscheiden 5 verschillende stijlen van conflicthantering of zoals zij het graag benaderen: ‘kansen voor een betere samenwerking’. In een conflictsituatie hanteert iedereen een eigen ‘favoriete’ stijl; een aangeleerd gedragspatroon. Twee gedragsdimensies spelen daarbij een rol: de mate van assertiviteit (het nastreven van eigen belangen) en de mate waarin iemand rekening houdt met de belangen van de ander (de wil om samen te werken). Er is geen ‘beste’ stijl: elk van deze 5 stijlen is nuttig in bepaalde situaties. Het gaat er dus om niet alleen je eigen voorkeursstijl te kennen en te hanteren maar situationeel ook de andere in te kunnen zetten. M.a.w.: je kan leren conflicten om te buigen naar een kans omdat je de keuze hebt om constructief met een situatie om te gaan.

Werkvormen: Aan de hand van een gevalideerde vragenlijst meten we de mate waarin je de 5 stijlen hanteert. Er is dus geen goed of fout, wel aandacht voor het nut van het flexibel kunnen gebruiken van de 5 stijlen. We werken heel interactief met veel voorbeelden uit de praktijk en oefentijd.

DEEL 3: Constructief grenzen stellen

Als middenkaderlid bevind je je letterlijk tussen hamer en aanbeeld. In deze positie komen de vragen van 'alle kanten'. Hierbij is het enorm belangrijk om constructief grenzen te kunnen stellen.
Deze cursusdag biedt je inzicht in de bepalende invloed die je zelf hebt in het contact met de ander. Je communicatiestijl kan een dusdanig positief effect hebben op een verbaal agressieve gesprekspartner dat je gesprek alsnog een positieve, constructieve wending krijgt. Zelf op een constructieve manier leren omgaan met een fout waarop je wordt gewezen, is cruciaal om dit ook naar anderen te kunnen doen.

Werkvormen: De vorming is vooral interactief. We wisselen uit, doen ervaringsgerichte oefeningen en we leren hoe communicatie in mekaar steekt. We vertrekken vanuit jouw praktijkvoorbeelden. Er wordt gekeken naar de competenties je al hebt en waar nog oefenkansen liggen.

 

 

Doelstellingen

  • Je leert de invloed zien van incidenten op een team.
  • Je leert aan de slag gaan met een team onder stress.
  • Je krijgt inzicht in welke mate een team vaardig is in het opvangen van incidenten.
  • Je leert stroomopwaarts te leren gaan met een team ondanks de incidenten.

Je krijgt inzicht in:

  • hoe het beste uit conflictsituaties te halen;
  • hoe jouw persoonlijke conflictstijl het succes van je interacties beïnvoedt;
  • hoe je bestaande conflicten kan oplossen en toekomstige vermijden;
  • hoe je door het inzetten van verschillende stijlen een betere onderhandelingsruimte kan creëeren.

 

  • Je leert hoe beïnvloeding werkt.
  • Je krijgt zicht op feedback geven en krijgen.
  • Je leert begrenzen.
  • Je krijgt zicht op eigen grenzen.

Doelgroep

Je nam deel aan "Een HRM-groeipad voor middenkaderleden" jaren 1 en 2.

Begeleiding

Geert Stroobant, lic. Lichamelijke Opvoeding en directeur in De Heide. Hij heeft 16 jaar in de jongerenhulpverlening gewerkt. Hij is auteur van de boeken "Teamcoaching in de jeugdhulpverlening" en "Management van verbondenheid".

Chris Van de Cloot, eigenaar SchoolACTivity, coach en trainer voor het onderwijs

Marit Goossens, communicatietrainer en personal coach, Gosky bvba.

Praktisch

Deze cursus loopt over 3 dagen.

Cursuscode: 19/MK/003A

Lesdag 3 van deze nascholing was oorspronkelijk gepland op 19 maart 2020 maar kon toen niet plaatsvinden omwille van de coronamaatregelen.

Syllabus, drank en broodjesmaaltijden inbegrepen.


Jouw bijdrage: 385 EUR.
Inlichtingen bij: Nicole Coveliers, 03 265 25 41, nicole.coveliers@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 18 oktober 2019 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping)
vrijdag 6 maart 2020 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 205 (tweede verdieping)
vrijdag 18 september 2020 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 004 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen