Masterclass: Een HRM-groeipad voor middenkaderleden: Jaar 2 - nieuwe datum lesdag 4 - via afstandsonderwijs
Meer concrete info over het verloop van lesdag 4 van dit traject via afstandsonderwijs vind je verderop bij het onderdeel 'Praktisch'.
Programma
DEEL 1: Draagkracht en draaglast in balans
Als middenkaderlid zorg je voortdurend voor anderen. Dat is ook je kracht. En dat vraagt veel energie. Op deze dag bekijken we samen hoe we ook voldoende voor onszelf kunnen blijven zorgen, hoe we zo onze eigen energiebalans in evenwicht houden en blijvend arbeidsvreugde ervaren.
Je diept 10 concrete tips uit om stress om te buigen in positieve spanning. Je toetst die sleutels voor meer werk- (en leef)plezier aan jouw eigen levensstijl. Concrete handvatten en inzichten bieden inspiratie voor zelfreflectie, ervaringsuitwisseling en een persoonlijk actieplan. 'Werklast’ wordt zo ‘werklust’!
Eigen leef- en werkervaringen zijn het uitgangspunt. Psychologische en levensfilosofische denkkaders worden aangereikt en geïllustreerd met voorbeelden en kaders. Momenten van persoonlijke reflectie en ervaringsuitwisseling doorspekken het geheel. Tot slot wordt je ook een literatuurlijst en zelftesting aangeboden. Zo wordt je eigen persoonlijk actieplan concreet en effectief!
DEEL 2: Vergaderen, kwestie van techniek én leiderschap
Domineert de zelfde deelnemer de vergadering? Komt een ander weer te laat? Loopt de vergadering weer uit? Komen we tot een besluit? Lopen de spanningen op? Heerlijk! Tijd om te vergaderen!
Vergaderingen en werkoverleg worden vaak gezien als tijdverspilling.
Een vergadering is een complex gebeuren: je lost problemen op, geeft informatie door, discussieert, luistert, tracht te overtuigen….
Tegelijkertijd spelen er allerlei groepsdynamische elementen. Vergaderingen lopen al eens uit de hand of schieten hun doel voorbij.
Deze cursusdag rond vergadertechnieken wil vooral werken rond communicatieve en groepsdynamische aspecten. Hoe leid je een groep? Hoe bevorder je de samenwerking? Hoe verkrijg je een positieve vergadercultuur? Hoe ga je om met ‘moeilijke’ deelnemers?
Werkvormen: Oefeningen. Intervisie. Eigen casussen.
DEEL 3: Management van verbondenheid
We focussen op veranderingsprocessen binnen de school en bekijken hoe we weerstand strategisch kunnen aanpakken:
- Hoe maak je een visie levend?
- Hoe ontwerp je passende systemen (informatieverspreiding, overleg, lesroosters, enz…)?
- Hoe stel je werkgroepen en teams samen?
- Hoe installeren we een gepast leiderschap in de school?
- Hoe werken we met groepsdynamische effecten binnen het leerkrachtenkorps?
- Hoe hanteren we macht en onmacht binnen het korps?
- Hoe beïnvloeden we het socio-emotioneel klimaat binnen het leerkrachtenkorps?
Doelstellingen
Je wordt je bewust van en krijgt inzicht in:
- eigen stressgehalte, oorzaken en signalen van stress;
- momenten en componenten van werkplezier;
- concrete tips om vaardiger om te gaan met stress en om arbeidsvreugde te optimaliseren.
Je kan:
- groepsdynamische processen herkennen in een vergadering;
- deze processen aansturen in een vergadering.
Je kan:
- de belangrijkste onderliggende theoretische concepten begrijpen en toepassen.
- een analyse maken van je school of team in de groei naar synergetisch samenwerken.
- een ontwikkelingspad ontwerpen voor je team of school.
Doelgroep
Je nam deel aan de Masterclass: Een HRM-groeipad voor middenkaderleden: jaar 1.
Begeleiding
Marleen Borzée, docent en pedagoog aan KH Leuven, Departement Lerarenopleiding en coach Helianthus.
Herman Frooninckx, Zelfstandig communicatietrainer Ravidant bvba.
Geert Stroobant, lic. LO en directeur in De Heide. Auteur van "Management van verbondenheid".
Praktisch
Deze cursus loopt over 4 dagen.
Cursuscode:
19/MK/002ASyllabus, drank en broodjesmaaltijden inbegrepen.
Lesdag 4, oorspronkelijk gepland op 27 maart kon niet plaatsvinden omwille van de coronamaatregelen. Deze lesdag wordt nu aangeboden via afstandsonderwijs op 29 mei. Opnames en digitaal materiaal blijven tot één maand na datum beschikbaar.
Ontwikkelen van teams die werken met boeiende doelgroepen.
9.00 – 10.30 u: gemeenschappelijke sessie via Microsoftteams
- verwelkoming
- praktische afspraken
- theoretische introductie op het thema
We bekijken vanuit het teamontwikkelingsmodel hoe we de competenties van teams kunnen meten en welke stappen we kunnen zetten om ze te doen groeien.
- toelichting op het gebruik van de tools en opdracht
Iedere deelnemer kiest een reëel die hij even van naderbij wenst te bekijken en vult de vragenlijst in. Men probeert de teamtypologie te benoemen.
13.00 – 14.00u : gemeenschappelijke sessie via Microsoftteams
- overlopen van de individuele opdracht
- theoretisch kader deel 2
Om teams te doen ontwikkelen is leiderschap nodig. Ieder team heeft een eigen soort leiderschap nodig. We bekijken welk soort leiderschap welk soort team nodig heeft.
- toelichting op de tweede opdracht
We gaan via de vragenlijst na welk soort leiderschap er aanwezig is en welk soort leiderschap er nodig is… een kleine confrontatie met jezelf.
15.00 – 16.00u : gemeenschappelijke sessie via Microsoftteams
- Wat met teams na het Coronatijdperk.
Teams hebben de neiging om tijdens crisismomenten te ‘splitten’ en te ‘zwijgen’. Een theoretische kadering van het effect van stress op teams aangevuld met persoonlijke ervaringen uit het Coronatijdperk.
- Afronden van de sessie
Gedurende de hele dag is een online vergaderplatform beschikbaar. Gedurende de hele lesdag ben ik bereikbaar via mail of chat.
Het lesmateriaal blijft nadien beschikbaar.
Ik blijf na de lesdag beschikbaar voor vragen.
Jouw bijdrage: 480 EUR.
Inlichtingen bij: Nicole Coveliers, 03 265 25 41, nicole.coveliers@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 19 september 2019 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
maandag 21 oktober 2019 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
vrijdag 31 januari 2020 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
vrijdag 29 mei 2020 |
09:15u |
16:15u |
via afstandsonderwijs |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.