Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / STEM / Aardrijkskunde   Maak een luchtballon die zweeft op een bepaalde hoogte

Maak een luchtballon die zweeft op een bepaalde hoogte

ARTIFEX en het TeachSTEM-platform zijn de resultaten van een ERASMUS+ project dat werd ontworpen om een praktisch kader te creëren voor innovatieve STEM-lessen. Ervaar tijdens deze probleemoplossende workshop zelf de verschillende stappen van design thinking en kom tot een resultaat en verdere inzichten door dit allemaal zelf mee te maken.

Programma

Binnen het ARTIFEX-project werd een pakket kant-en-klare STEM-lessen gecreëerd volgens 7 STEM-competenties:

  • creativiteit stimuleren
  • kritisch denken stimuleren
  • probleemoplossend werken stimuleren
  • groepswerk stimuleren
  • informele leeromgeving
  • ondernemerschap stimuleren
  • technologiegebruik

Bij al deze competenties zijn er verschillende niveaus. Bij de laagdrempelige niveaus is het verwachte resultaat op voorhand bekend. In het moeilijkste niveau ligt het volledige ontwerpproces in handen van jouw leerlingen.

In deze geïntegreerde STEM-workshop ervaar je zelf een STEM-les/workshop waarbij verschillende soorten STEM-didactiek geduid worden. Tijdens deze workshop ondervind je de verschillende instapniveaus en de uitdagingen en mogelijkheden van elk niveau.

Je maakt ook kennis met een (online) assessment-tool die je kan gebruiken om je eigen STEM-niveau en dat van je leerlingen in te schatten. Je ontvangt een link naar kant-en-klare lessen die bij dit niveau aansluiten.

In deze workshop zullen de deelnemers een luchtballon leren maken die op een bepaalde hoogte moet zweven. In een verdere (probleemoplossende) fase, zullen ze moeten afstappen van het gebruik van een luchtzak en luchtweerstand op een andere manier moeten benaderen.

Tip: Volg ook de nascholing ‘Bouw een paalwoning’ om dieper in te gaan op onderzoekend leren en design thinking.

Doelstellingen

Leerkrachten:

  • hebben inzicht in de opbouw van een STEM-activiteit;
  • herkennen een geïntegreerd STEM-project;
  • gebruiken de (online) assessment-tool om hun eigen niveau en dat van hun leerlingen in te schatten en geschikte STEM-lessen te selecteren;
  • gebruiken de OVUR-strategie tijdens het ontwerpproces (technologisch proces);
  • combineren leercompetenties zoals innovatie-denken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken en samenwerken bij het ontwerpen;
  • hebben (beperkte) voorkennis over luchtweerstand;
  • zijn bereid hun voorkennis m.b.t. zwaartepunten te delen met anderen;
  • zijn bereid om samen te werken.

Doelgroep

Leerkrachten lager onderwijs derde graad en leerkrachten eerste graad secundair onderwijs in de basisopties STEM-wetenschappen en STEM-technieken

Tip: Op http://teachstem.eu/media.php kan je al enkele video’s zien van STEM-workshops binnen het Artifex-project.

Begeleiding

Yves Molenaers is van opleiding taal- en letterkundige met een enorme interesse in STEM-onderwijs en probleemoplossend en onderzoekend leren. Hij was betrokken bij het Artifex-project, mede-oprichter FabLab+ en werkt nu als beleidscoördinator van de afdeling Onderzoek en Beleidsinformatie van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen.

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.

Mee te brengen door cursist

Breng een (opgeladen) smartphone, tablet of laptop mee om de online assessment-tool in te vullen.



Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen