Zoek een nascholing
Je bent hier: Kleuteronderwijs / Didactiek / ICT   Leren schrijven wordt weer leuk en makkelijk

Leren schrijven wordt weer leuk en makkelijk

Je kent ze wel, die kinderen die niet kunnen wachten tot ze leren schrijven, maar eens het zover is, is de goesting soms snel over. “Het is moeilijk, het doet pijn, en bovendien kan de juf het niet lezen.” Kleuters en jonge kinderen kunnen nochtans op een speelse manier goed (en plezant) voorbereid worden op het leren schrijven. Tijdens dit meerdaags traject leer je hoe je hiermee aan de slag gaat!

Programma

Je krijgt inzicht in de ontwikkeling van de fijne motoriek, lateralisatie en de pengreep om jou als leerkracht hierbij te helpen. Je vertrekt telkens vanuit een kort theoretisch kader om dan de vertaalslag te maken naar de praktijk. Je leert verbanden zien tussen de ontwikkeling van lateralisatie en de pengreep en zo kan je ook de leerlijn van de fijnmotorische ontwikkeling hieraan koppelen. Met behulp van de juiste schrijf- en tekenmaterialen en de kunst om goede activiteiten en werkblaadjes te ontwerpen, wordt leren schrijven een feest in jouw klas! Je ontdekt hoe je dit kan vertalen naar leuke (en goedkope) materialen om de fijne motoriek doelgericht te stimuleren. Je gaat aan de slag met de materialen die je zelf meebrengt. Nadien heb je zo een doosje vol bruikbare spulletjes. Daarnaast bekijken we de schrijfmethode en/of werkblaadjes van jouw school en zorgen we ervoor dat ze terug op de ‘het-is-plezant-lijst’ komen te staan. Je gaat naar huis met veel inspiratie en praktische tips voor in de klas.

Doelstellingen

Na het volgen van dit meerdaags traject:

  • beschrijf je de ontwikkeling van de intermanuele en intramanuele lateralisatie in functie van het leren schrijven;
  • beschrijf je de ontwikkeling van de pengreep, de fijne motoriek waaronder de inhandmanipulatie;
  • stimuleer je de ontwikkeling van de fijne motoriek met als doel het leren schrijven weer leuk te maken;
  • ontwikkel je doelgerichte (goedkope) materialen om de fijne motoriek te stimuleren;
  • integreer je deze kennis in je bestaande methodes en werkblaadjes om ze op een eenvoudige manier aan te passen aan de noden van een individueel kind.

Doelgroep

Iedereen die bezig is met het stimuleren van de ontwikkeling van de fijne motoriek (met het oog op het leren schrijven): (zorg)leerkrachten uit het (buitengewoon) kleuter- en 1ste graad lager onderwijs, ergotherapeuten en kinesisten.

Begeleiding

Cathy Crabbe is licenciaat lichamelijke opvoeding en docent Motoriek lerarenopleiding Karel de Grote Hogeschool. Verder is ze ook vakexpert schrijfmotoriek in het vak ‘Vloeiend van drie naar één’ (laatstejaarsstudenten lerarenopleiding kleuter en lager onderwijs) en vakexpert Postgraduaat van Kleuter naar Lager. Ze is ook aan de slag als zelfstandig navormer en volgde tal van extra opleidingen: Kritische ontwikkelingsbegeleiding volgens methode Hendrickx, Motorisch Remedial Teacher, Reflexintegratie INPP, Schrijfmotoriek.

Mee te brengen door cursist

Kleurpotloden, wasco’s, klein (schoen)doosje met daarin: bouten, moeren, pijpenragers, paperclips, touwtje, klein bolletje klei, vloeipapier dat in een schoendoos zit, knopen, strijkparels (20), grote parels, 1 kinderhandschoen, lucifers (10), heel klein flesje, koperen centjes, wasknijpers en een oude tennisbal. Eén of meerdere werkblaadjes en/of een les uit de handleiding van de schriftmethode van jouw school.

Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen