Kwaliteitsvol lesgeven en leiderschap in de klas
We komen uit een cultuur waarin de leerkracht zonder discussie de ‘baas’ was. Die autoritaire cultuur bestaat niet meer. Straffen verliezen meer en meer hun effectiviteit. Toch kan een leerkracht nog altijd ‘echte autoriteit’ verwerven. Wie dat heeft, kan ‘in the flow’ lesgeven.
Programma
- Hoe verwerf je natuurlijk leiderschap in je klas?
- Waaruit ontstaat 'echte autoriteit'?
- Bij welk type leerkracht leren leerlingen het best?
- Welke factoren bepalen het leereffect?
- Wat is de basis van een constructieve relatie met je leerlingen (en collega’s)?
- Hoe kan je dus kwaliteitsvol en met plezier lesgeven?
Via concrete voorbeelden, interessante inzichten en tips reflecteer je met humor op je dagelijkse lespraktijk.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- de leefwereld van hedendaagse jongeren en hun noden zo goed mogelijk duiden;
- lichaamstaal decoderen;
- de voorwaarden voor optimaal leereffect herkennen en benoemen;
- concrete tips voor een constructief klasmanagement toepassen.
Doelgroep
Leraren, coördinatoren en directieleden s.o.
Begeleiding
Walter Verniers, oud-directeur Emmaüs Aalter.
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer
nicole.coveliers@uantwerpen.be.