Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Logistiek en financieel beleid   Jouw school op sociale media: een super PR-idee

Jouw school op sociale media: een super PR-idee

Facebook en andere sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Van jong tot oud, van leerling tot directeur, bijna iedereen maakt gebruik van één of andere sociale netwerksite. Via die weg kan jouw school activiteiten bij een breed publiek onder de aandacht brengen en leerlingen werven.
Je gaat tijdens deze nascholing zelf aan de slag om jouw school optimaal in de picture te plaatsen. Je ontdekt de vele mogelijkheden om het imago van je school een positieve boost te geven en ontvangt concrete suggesties. Je ervaart bovendien de voordelen van diverse tools om je werk als sociale media manager eenvoudiger uit te voeren.

Programma

Er zijn vier grote redenen om als school in te zetten op sociale media, namelijk:

  1. het is gratis reclame (publiciteit) voor je school;
  2. het is een infoportaal die je zelf volledig kan sturen op het vlak van inhoud;
  3. je bouwt een band op met je doelgroep(en);
  4. je bereikt een groot aantal mensen.

Verschillende sociale media kan je gebruiken om adequaat in te spelen op deze vier punten. Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en wie weet zelfs TikTok hanteer je daarbij als een volwaardig communicatiemiddel binnen het externe communicatiebeleid van de school. Kortom, sociale media vormen de digitale schoolpoort waarmee je een positief imago uitstraalt en je op een gratis en eenvoudige manier aan leerlingenwerving doet.

Aan de hand van praktijkvoorbeelden ontdek je de do’s en don’ts vanuit het perspectief van de gebruiker. Vervolgens komt het optimaal beheer van de sociale media-accounts van de school aan bod:

  • plaatsen van berichten;
  • reacties plaatsen en opvolgen;
  • volgen en modereren van berichten;
  • zoeken in berichten;
  • belangrijke instellingen.

Je ontvangt richtlijnen hoe je als school het best reageert op een bericht. Daarnaast zoomen we in op regels i.v.m. privacy (GDPR) & mediawijsheid.
‘Beelden spreken’: we gebruiken tools voor het maken van o.a. afbeeldingen, flyers, aankondigingen, GIF’s en video’s.
Daarnaast is er ruimte voor persoonlijke vragen en inbreng. Als jouw school al sociale mediapagina’s heeft, voorzien we deze van feedback.

Laat je inspireren!

Doelstellingen

De deelnemers:

  • lichten de meerwaarde van een Facebook-/Instagrampagina voor hun school aan de collega’s toe;
  • maken op basis van de voorgestelde ideeën en tips een verantwoorde keuze om:
    • te starten met een Facebook-/Instagrampagina of andere sociale mediaplatforms en/of;
    • om de schoolpagina efficiënter te beheren;
  • benoemen kenmerken van inspirerende praktijkvoorbeelden op Facebook, Instagram en andere sociale mediaplatforms;
  • houden bij de uitwerking van hun sociale mediapagina rekening met de doelgroep;
  • maken zelf content/bewerken content om vervolgens te delen via sociale media.

Doelgroep

Directeurs, TA(C)’s, leerkrachten, ondersteunend personeel, kortom iedereen die de school via sociale media mee wil promoten.

Meegenomen kennis: termen als ‘likes’, ‘volgers’ en ‘taggen’ klinken je bekend in de oren.
Meegenomen: je bent beheerder van een Facebook-/Instagrampagina.

Begeleiding

Mario Kicken is een enthousiaste leerkracht informatica, gedreven ICT-coördinator & freelance ICT-consultant.

Praktisch

Cursuscode: 22/DR/250A

Cursusmateriaal en lunchbox inbegrepen.

Als je op CDE aangepaste maaltijdwensen hebt, vul deze dan op jouw portaal in of vermeld dit in het opmerkingenveld.


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Laptop/tablet met lader.
Logingegevens van Facebook en/of Instagram.

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 9 maart 2023 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen