Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Didactiek / Klasmanagement   Jouw leeromgeving toegankelijk maken voor iedereen m.b.v. UDL (Universal Design for Learning) (afgelast)

Jouw leeromgeving toegankelijk maken voor iedereen m.b.v. UDL (Universal Design for Learning) (afgelast)

Vind je het moeilijk om alle leerlingen aan te spreken in jouw lessen? Wil je meer vertrekken vanuit de verschillen tussen jouw leerlingen? In een universeel ontwerp (UDL-les) maak je jouw les toegankelijk voor elke leerling uit jouw klas. Je ontwerpt een leeromgeving die vooraf rekening houdt met mogelijke verschillen in waarom jouw leerlingen leren, wat ze leren en hoe ze leren. Dat vermindert de barrières die hun leerproces bemoeilijken. Het zorgt ervoor dat er achteraf minder specifieke aanpassingen nodig zijn.

Programma

In deze vorming leer je waar Universal Design for Learning (UDL) voor staat. Het ultieme doel van UDL is dat elke leerling een expert kan worden in leren. Je maakt kennis met de principes en richtlijnen van het Universeel Leren die je naar dat doel leiden.

Deze theoretische grondslag wordt verduidelijkt met praktijkvoorbeelden.
Het doceren wordt afgewisseld met individuele- en (coöperatieve) groepsopdrachten.
De vertaalslag naar jouw klaspraktijk toe maken we door van de door jou meegebrachte lessen (meer) UDL-lessen te maken (= toepassen van de richtlijnen UDL op jouw concrete lessen).

Doelstellingen

Tijdens deze vorming:

  • ervaar je wat een UDL geïnspireerde les is;
  • werk je zelf een UDL-les uit voor jouw eigen klaspraktijk; een les die je ophangt aan het kader dat UDL is om tegemoet te komen aan de diversiteit binnen jouw klas.

Na deze vorming:

  • begrijp je waar het begrip Universal Design for Learning (UDL) vandaan komt en wat dit concreet inhoudt binnen een onderwijscontext;
  • ken je de drie principes en de negen richtlijnen van UDL en kan je die inzetten bij het voorbereiden van jouw lessen zodat je alle leerlingen uit jouw klas meer aanspreekt;
  • ben je een methodiek rijker om naast het differentiëren jouw lessen toegankelijker te maken voor elke leerling uit jouw klas;
  • kan je vooraf barrières in het leerproces wegwerken zodat je meer optimale leerkansen creëert voor alle leerlingen en achteraf minder aanpassingen moet gaan uitwerken;
  • kan je flexibel omspringen met doelen, methodes, materialen en evaluatievormen maar blijf je de lat hoog leggen voor iedereen.

Doelgroep

Leerkrachten BaO, directies en beleidsondersteuners, studenten lerarenopleiding lager onderwijs.

Geen voorkennis verwacht.

Begeleiding

Hilde Mahieu is reeds jaar en dag werkzaam in het basisonderwijs en dit in diverse functies. Momenteel werkt ze als intern pedagogisch ondersteuner binnen een scholengemeenschap. Daarnaast werkt ze, vanuit een specialisatie in leren leren, de brede basiszorg en meer- en hoogbegaafd onderwijs, als freelance navormer vanuit haar eigen praktijk HetWijsHuis.

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.

Mee te brengen door cursist

Een leerinhoud of thema uit de eigen klaspraktijk.



Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen