Jazz up your language class
Iedereen leert een beetje op zijn eigen manier. Die verschillende leerstijlen zijn al op diverse manieren beschreven. Kolb onderscheidt 3 types, Gardner zelfs 8 (de woordknappe, rekenknappe, muziekknappe, beeldknappe enz). Wat je er ook van wil geloven, één ding is zeker: hoe meer je erin slaagt te differentiëren in werkvormen om een vreemde taal aan te leren, hoe meer kans op succes je zal hebben.
Programma
In de nascholing experimenteren we actief met een tiental activerende werkvormen om verschillende zintuigen en leertypes aan te spreken in je taalles. Na elke oefening volgt een bespreking van het nut ervan, de valkuilen en de mogelijke uitbreidingen.
Je gaat naar huis met een rugzakje vol ideeën en veel “goesting” om er zelf meteen aan te beginnen.
Doelstellingen
De deelnemers:
- maken kennis met de theorie van Gardner over verschillende leerstijlen;
- ervaren ‘aan den lijve’ hoe activerende werkvormen ingezet kunnen worden in de moderne vreemde-taalles;
- kunnen positieve elementen bij de werkvormen aanduiden;
- kunnen de oefeningen vertalen naar hun eigen klaspraktijk.
Doelgroep
Leerkrachten moderne vreemde talen van alle graden en alle niveaus. De meeste voorbeelden komen uit het Engels en/of het Duits. Voor de oefeningen worden leerkrachten per taal samengezet.
Begeleiding
Chris Van Echelpoel, leerkracht Nederlands-Engels-Cultuurwetenschappen, nascholer.
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer
nicole.coveliers@uantwerpen.be.