Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Communicatiemanagement   Hoe transporteren we twee kilogram suikerklontjes? Ervaar zelf een niveau vier STEM-les/workshop

Hoe transporteren we twee kilogram suikerklontjes? Ervaar zelf een niveau vier STEM-les/workshop

ARTIFEX is een ERASMUS+ project dat werd ontworpen om een praktisch kader te creëren voor innovatieve STEM-lessen. Ervaar tijdens deze probleemoplossende workshop zelf de verschillende stappen van design thinking.

Programma

Binnen het ARTIFEX-project werd een pakket kant-en-klare STEM-lessen gecreëerd volgens vier niveaus:

  1. checklist/recept (volgen van een stappenplan);
  2. tinkering (directe feedback, trial and error);
  3. vertraagde feedback (ontwerpen als aparte fase, eerst denken en dan doen);
  4. ontwerpproces (ontdek, bedenk, ontwerp, maak, gebruik, evalueer).

Bij de eerste drie niveaus is het verwachte resultaat op voorhand bekend. In het vierde en moeilijkste niveau ligt het volledige ontwerpproces in handen van jouw leerlingen.

In deze geïntegreerde STEM-workshop ervaar je zelf een niveau vier STEM-les/workshop waarbij verschillende soorten STEM-didactiek geduid worden. Tijdens deze probleemoplossende workshop ondervind je de verschillende stappen van design thinking bij het transporteren van twee kilogram suikerklontjes.

Je maakt ook kennis met een (online) assessment-tool die je kan gebruiken om je eigen STEM-niveau en dat van je leerlingen in te schatten. Je ontvangt een link naar kant-en-klare lessen die bij dit niveau aansluiten.

Doelstellingen

De deelnemers

  • hebben inzicht in de opbouw van een STEM-activiteit volgens de taxonomie van Bloom;
  • herkennen een geïntegreerd STEM-project;
  • gebruiken de (online) assessment-tool om hun eigen niveau en dat van hun leerlingen in te schatten en geschikte STEM-lessen te selecteren;
  • gebruiken de OVUR-strategie tijdens het ontwerpproces (technologisch proces);
  • combineren leercompetenties zoals innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken en samenwerken bij het ontwerpen.

Doelgroep

Leerkrachten derde graad van het lager onderwijs en eerste graad van het secundair onderwijs met interesse in STEM.

Geen specifieke voorkennis vereist.

TIP: Volg ook de nascholing ‘Ontwerpen van papieren vliegtuigen onder strikte voorwaarden’ om het tweede niveau (tinkering) te ontdekken (www.uacno.be/19STM035A).

Begeleiding

Yves Molenaers is van opleiding Taal- en letterkundige met een enorme interesse in STEM-onderwijs en probleemoplossend en onderzoekend leren. Hij is betrokken bij het Artifex-project, is mede-oprichter fablab+ (Stedelijk Onderwijs Antwerpen) en beleidsadviseur van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen. 

Praktisch

Cursuscode: 19/STM/034A

Drank en syllabus inbegrepen.


Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Laptop of tablet (volledig opgeladen!) om online test te doen.

Vraag wifi-toegang aan via de link op uw herinneringsmail die u een week op voorhand ontvangt.

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 13 februari 2020 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen