Hoe omgaan met rouw en emotionele pijn bij kinderen
Programma
- Rouw en emotionele pijn, hoe kunnen we contact maken met kinderen?
- Hoe gaat een kind om met een overlijden of een belangrijke verlieservaring?
- Traumatische verlieservaringen.
- Vragen en antwoorden zoeken omtrent dood in begrijpbare taal voor kinderen.
- Hoe ga ik als persoon om met eigen pijn, hoe doe ik het als leerkracht?
- Literatuur, hulpmiddelen en werkvormen.
- Kennismaking met de rouwkoffer.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- eigen competenties en valkuilen in het begeleiden van leerlingen benoemen;
- hun omgang met eigen afscheid, rouw en verdriet omschrijven;
- verschillende werkvormen, bruikbaar in schoolse situaties, toepassen;
- praktijksituaties analyseren en kritisch bespreken;
- de materialen van de rouwkoffer hanteren in de klas;
- een haalbaar actiepunt formuleren voor de eigen school;
- een draaiboek opstellen en aanpassen aan de situatie in de school.
Doelgroep
Leerkrachten kleuter- en lager onderwijs, zorgleerkrachten, CLB-medewerkers.
Begeleiding
Lies Ledegen is kleuterleidster en integratieve kindertherapeute. Ze werkte gedurende 18 jaar in het onderwijs en volgde een opleiding aan de Academie voor Psychotherapie te Amsterdam. Sinds 2003 heeft ze een thuispraktijk Kroost. Ze begeleidt ouders en kinderen van 3 tot 12 jaar die sociaal of emotioneel een extra duwtje nodig hebben om weer in evenwicht te komen.
Praktisch
Cursuscode:
18/BAS/030ABeperkt aantal deelnemers.
Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.
Jouw bijdrage: 122,5 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 2 mei 2019 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.