Het historisch bewustzijn van mijn leerlingen eerste graad in kaart voor een vlotte start in het secundair onderwijs
Leerlingen starten het eerste leerjaar in het vak geschiedenis met heel diverse voorkennis en beginniveau op het vlak van historisch bewustzijn. Hoe breng je die beginsituatie in kaart en kan je er op inspelen? Hoe kan je leerlingen remediëren of uitdagen in functie van de te bereiken eindtermen historisch bewustzijn? De lesgevers hebben dit de voorbije jaren onderzocht en delen graag met jou hun bevindingen en ondersteunende tools.
Programma
- Voorstelling van geschiedenis gerelateerd onderwijs in het lager onderwijs;
- Toelichting bij het gebruik en de analyse van een beginsituatiemeting;
- Delen van een mogelijke aanpak met concrete tips om te remediëren en differentiëren op basis van de eindtermen historisch bewustzijn.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- begrijp je hoe aan historisch bewustzijn wordt gewerkt in het lager onderwijs;
- kan je een beginsituatiemeting historisch bewustzijn bij je leerlingen afnemen en analyseren;
- kan je eindtermgericht(er) inspelen op verschillen bij het behalen van de eindtermen historisch bewustzijn, zowel naar remediëring als naar uitdaging/verdieping toe.
Doelgroep
Leraren geschiedenis in de 1ste graad secundair onderwijs in de A-stroom
Begeleiding
Henk Byls en Joost Hansen zijn docenten geschiedenis in de lerarenopleiding secundair onderwijs van Thomas More. Ze geven er onder andere vakdidactiek en de vakinhouden van de eerste graad. In 2019 startten ze samen met Els Vinckx, docent geschiedenis van de PXL, het onderzoeksproject “Hist-o-Max", waarvan de resultaten op deze nascholing gedeeld worden.
Praktisch
Cursuscode:
21/GES/036ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Een eigen les waarop je remediërend wil werken.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 29 april 2022 |
09:00u |
12:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.