Goede toets- en examenvragen formuleren
In deze vorming krijgt “Ik ga toetsen en examens verbeteren” een andere betekenis. Aan de hand van twee centrale vragen bekijk je – samen met de andere deelnemers – je eigen toetsmateriaal kritisch en ontwikkel je sterke nieuwe vragen.
Programma
We beantwoorden twee centrale vragen, telkens met veel voorbeelden uit verscheidene vakken.
- Meet ik wat ik wil/moet meten?
- Zijn mijn vragen helder geformuleerd?
Aan de slag! Samen met (vak)collega's bekijk je je eigen toetsen en examens kritisch en ontwikkel je sterke nieuwe vragen.
Breng voor nuttige oefenmomenten mee:
- op papier: minimaal 2 eigen toetsen en een examen waarop mag geschreven worden;
- op papier of digitaal (bv. tablet of laptop): leerplan en cursustekst waarover je nieuwe vragen wil formuleren.
Doelstellingen
De deelnemers:
- kunnen hun leerplan toetsen op het juiste beheersingsniveau;
- kunnen een onderscheid maken tussen echte inzichttoetsen en reproductie van inzichten;
- kunnen een heldere instructietaal bij toetsen gebruiken.
Doelgroep
Leerkrachten uit het secundair en volwassenenonderwijs.
Begeleiding
Stijn Vanhoof verzorgt bij KdG Hogeschool professionalisering voor docenten en is zelfstandig nascholer. Hij was tot juni 2017 leraar en coördinator meetbeleid in het s.o. en praktijklector in de lerarenopleiding.
Praktisch
Cursuscode:
18/OND/001ABeperkt aantal deelnemers.
Syllabus, drank en lunch (soep en broodjeslunch) inbegrepen.
Jouw bijdrage: 121,5 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
- op papier: minimaal 2 eigen toetsen en een examen waarop mag geschreven worden;
- op papier of digitaal (bv. tablet of laptop): leerplan en cursustekst waarover je nieuwe vragen wil formuleren.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 18 februari 2019 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.