Functionerings- en evaluatiegesprekken
Welke directeur droomt niet van een goede verstandhouding met zijn personeel? Hoe heerlijk zou het zijn mocht de hele personeelsgroep eensgezind en blijgezind de gemeenschappelijke doelen kennen, de grenzen bewaken, de afspraken nakomen? Bieden functioneringsgesprekken en evaluatiegesprekken daartoe een meerwaarde of vragen ze vooral veel werk, dat bovendien weinig oplevert? Kortom, lust of last?
Programma
Naast een goed personeelsbeleid bieden functioneringsgesprekken je heel wat kansen om personeel beter te begrijpen, beter te coachen en beter te motiveren. Jouw personeel is immers het belangrijkste potentieel van de school en functioneringsgesprekken zijn dan ook een waardevolle investering.
Aan de basis voor de functioneringsgesprekken liggen functiebeschrijvingen: wat een medewerker doet, hoe hij dat doet en hoe hij dat beleeft. Aan de hand van deze punten stelt de directeur (of een ander kaderlid) zijn medewerker in staat om toekomstgericht en professioneel over zijn eigen functioneren na te denken. Tot slot is ook een goede nazorg belangrijk, via deze nazorg (in de vorm van een verslag) kan je werken in de richting van een concrete evaluatie.
Het verschil tussen een functionerings- en een evaluatiegesprek komt ook aan bod. In beide gevallen dient de medewerker actief betrokken te zijn en voorbereid naar de ontmoeting te komen. In beide gesprekken is de nazorg van groot belang: met een goede nazorg voorkom je vrijblijvendheid.
Werkvormen
Tijdens deze module gaan we zeer praktisch te werk. Duiding (wat, verschillen, verloop, rol...) wordt afgewisseld met ruimte om functioneringsgesprekken in te oefenen.
Doelstellingen
- Je bent overtuigd van het belang van het voeren van goede functionerings- en evaluatiegesprekken.
- Je ziet dat de verschillende doelstellingen van functionerings- en evaluatiegesprekken ook verschillende gesprekstechnische gevolgen hebben.
- Je kan een aantal communicatieve tips toepassen.
- Je leert omgaan met de feedback van gevoerde gesprekken.
Doelgroep
DIrectie en middenkader (SO, BuSO, BaO).
Begeleiding
Marit Goossens, communicatietrainer en personal coach, Gosky bvba.
Praktisch
Deze cursus loopt over 2 dagen.
Cursuscode:
19/DR/009BDeze nascholing was oorspronkelijk gepland op 13 en 27 maart 2020, maar kon toen niet plaatsvinden omwille van de coronamaatregelen.
Aanwezigheid op elke cursusdag is vereist.
De cursusprijs is inclusief broodjeslunch (met soep en dessert), dranken en syllabus.
Jouw bijdrage: 242 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 15 september 2020 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, Flex 2 (tweede verdieping) |
dinsdag 22 september 2020 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 004 (gelijkvloers) |
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer
nicole.coveliers@uantwerpen.be.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.