Zoek een nascholing
Je bent hier: Volwassenenonderwijs / Onderwijskunde / Evaluatie   Feedback in de klas: verborgen leerkansen (herhaling 1)

Feedback in de klas: verborgen leerkansen (herhaling 1)

Hoe zorg je ervoor dat de leerling meer leert en jij als leerkracht minder verbeterwerk hebt?

Waarom is actief werken met voorbeelden zo belangrijk bij feedback?

In welke werkvormen schuilen verborgen leerkansen?

Veel leraren zullen het herkennen: je spendeert dagen en avonden aan verbeterwerk en het geven van feedback. Toch merk je bij een nieuwe opdracht dat de feedback te weinig effect had op je leerlingen. Waar loopt het mis? En vooral: welke andere mogelijkheden zijn er?

Programma

Deze vorming gaat niet zozeer over “hoe formuleer ik goede feedback?”. Wel over een visie op feedback(cultuur), over didactische keuzes en over wat impact heeft op het leren van de leerlingen.  Ze brengt je dus naar de essentie en maakt van feedback een wezenlijk onderdeel van je lesaanpak en klaspraktijk.

Ontdek hoe leerlingen actief laten werken met voorbeelden het fundament vormt van feedback, hoe je van feedback een startpunt maakt, hoe je leerlingen leert elkaar feedback te geven en waarom meer feedback niet altijd beter is. Het boek Feedback in de klas: verborgen leerkansen, dat je als deelnemer ook ontvangt, vormt de leidraad bij deze vorming.

De vele praktijkvoorbeelden en voldoende tijd voor uitwisseling met andere deelnemers stellen je in staat om meteen in je klas aan de slag te gaan. Je gaat op zoek naar (kleine, haalbare) stappen om je eigen feedbackpraktijk te verbeteren, graag met minder correctiewerk.

Suggestie:

Feedbackcultuur installeren is teamwork: overweeg om met twee collega’s van eenzelfde vakgroep of school deze vorming te volgen.

Doelstellingen

  • Deelnemers kunnen benoemen welke didactische keuzes het effect van feedback vergroten.
  • Deelnemers onderzoeken kritisch hun eigen feedbackpraktijk.
  • Deelnemers formuleren enkele verbeterpunten voor hun eigen feedbackpraktijk. Ze beschrijven welke werkvormen een meerwaarde zouden betekenen in hun context. Het effect op het leren van de leerlingen staat hierbij centraal.

Doelgroep

Alle geïnteresseerde leerkrachten uit het secundair en volwassenenonderwijs.

Begeleiding

Joëlle Verelst is docent Frans en onderzoeker binnen de lerarenopleiding secundair onderwijs (EBASO) van de Karel de Grote Hogeschool. Haar expertise situeert zich vooral binnen het domein vreemdetalendidactiek, de integratie van ex-OKAN-leerlingen in het regulier (talen)onderwijs en het ontwikkelen van didactisch materiaal. Eerder was ze leerkracht Frans in het secundair onderwijs in de Antwerpse grootstedelijke context en docent Spaans in het volwassenenonderwijs. Samen met KdG-collega’s probeert ze leraars te inspireren met Feedback in de klas: verborgen leerkansen (www.feedbackindeklas.be).

Praktisch

Cursuscode: 22/OND/066B

Cursusmateriaal en lunchbox inbegrepen.

Als syllabus ontvang je het boek Feedback in de klas: verborgen leerkansen.

Als je op campus CDE aangepaste maaltijdwensen hebt, vul deze dan op jouw portaal in of vermeld dit in het opmerkingenveld.


Jouw bijdrage: 144 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Er is voldoende ruimte om met collega’s van gedachten te wisselen over je feedbackpraktijk. Heb je eigen praktijken of instrumenten waar je tevreden mee bent of vragen over hebt? Breng ze mee!

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 24 april 2023 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen