Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Onderwijskunde / Klasmanagement   Evalueren in de lessen moderne vreemde talen: product- en procesgerichte evaluatiemogelijkheden

Evalueren in de lessen moderne vreemde talen: product- en procesgerichte evaluatiemogelijkheden

Evaluatie is en blijft een fundamentele pijler binnen het taalonderwijs. Wat zijn de verschillende stappen van het evaluatieproces? Welke beoordelingscriteria hanteer je bij vaardigheidsoefeningen? Wat doe je met woordenschat, grammatica, vormvereisten,...? En wat met procesevaluatie? In deze nascholing zetten we onze genuanceerde evaluatiebril op.

Programma

Deze nascholing bevat een afwisselende combinatie van inhoud, reflectie, uitwisseling en actief aan de slag gaan.

Dag 1 In deze sessie behandelen we volgende thema’s:

  • Wat zegt het leerplan (Engels) over ‘evaluatie’?
  • Wat zijn verschillende stappen van het evaluatieproces?
  • Wat is doelgerichte communicatie?
  • Waar loopt het fout in de praktijk?
  • Hoe kan je checklists met beoordelingscriteria gebruiken voor mondelinge interactie en schrijven?
  • Wat doe je met woordenschat, grammatica, vormvereisten…?
  • Hoe evalueer je luisteren en lezen?
  • Hoe werken jij en de andere deelnemers met evaluatie-instrumenten?
  • Hoe kan je je eigen toetsen evalueren en aanpassen?

Dag 2. Tijdens deze sessie vertrekken we vanuit jouw concrete ervaring. We behandelen je vragen en bedenkingen over de evaluatievormen die je ondertussen zelf hebt ontwikkeld en uitgeprobeerd. Ook nemen we de tijd om examens of grotere toetsen grondig samen door te nemen.

Het materiaal dat door de lesgever aangereikt wordt, heeft zijn oorsprong in de lessen Engels. De principes zijn gemakkelijk toe te passen in andere moderne vreemde talen.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing:

  • heb je een grondig inzicht in de verschillende aspecten van het evaluatieproces.
  • reflecteer je over je eigen toetsen aan de hand van de ‘10 steps to success’.
  • stel je zelf rubrics op en pas je je eigen rubrics aan.
  • heb je bruikbare werkdocumenten in handen, opgesteld in het Engels.

Doelgroep

Leerkrachten Moderne Vreemde Talen 1ste, 2de en 3de graad  aso-kso-tso. Leerkrachten in opleiding.

 

Begeleiding

Anne De Paepe is leerkracht Engels en praktijklector Educatieve master talen (Engels). Vanuit die ervaring ontwikkelt ze al 35 jaar lang lesmateriaal. Als ervaren nascholer deelt ze al die bagage graag met leerkrachten Engels en taalleraren.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 22/TAL/014A

Dag 1: Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 189 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Breng één spreek- en schrijftoets, eventueel leestoets, uit de eigen evaluatiepraktijk mee. Het hoeven geen perfecte toetsen te zijn; ze zijn bedoeld als werkmateriaal.

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 14 oktober 2022 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)
vrijdag 25 november 2022 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen