Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Didactiek / Evaluatie   Een goede relatie met leerlingen: vier verbindingsmodellen. Corrigerende interventies voorkomen. Herstel na conflict (lager onderwijs) - via afstandsonderwijs

Een goede relatie met leerlingen: vier verbindingsmodellen. Corrigerende interventies voorkomen. Herstel na conflict (lager onderwijs) - via afstandsonderwijs

Meer concrete info over het verloop van deze nascholing via afstandsonderwijs vind je onder Praktisch.

Deze nascholing werd voorheen aangeboden onder de titel 'Een goede relatie met leerlingen: meer rust in de klas (BaO)'.

Het is rustgevend als leerlingen positief meewerken, maar soms lukt dit niet. Een gebrek aan verbondenheid met leerkracht of lesinhoud is vaak een trigger naar verveling of storend gedrag. Hoe kan je preventief optreden?
Vaak geven allerhande ‘straffen’ geen resultaat meer. Tijd voor een nieuwe strategie: begeleidend gesprek. Hoe kan je een goede relatie met leerlingen opbouwen?

Programma

Hoe leerling en leerkracht in verhouding staan, beïnvloedt het leergedrag. Een moeizame verhouding leidt vaak naar afstandelijkheid, onbegrip, een trigger naar storend gedrag. Echte verbondenheid leidt naar begrip, respect en positief leergedrag.

Een goede relatie kan je niet altijd op dezelfde manier uitbouwen. Sommige leerlingen verlangen vooral naar een ‘emotionele verbinding’... heb je me graag? Andere kijken uit naar een eerder ‘rationele verbinding’... zie je mijn inzet? Of kinderen kijken uit naar een ‘lichamelijke verbinding’... zie je mijn behendigheid, durf? Anderen verwachten een ‘analytische verbinding’... heb je mijn kennis gezien? 

Als leerkracht kan je deze specifieke noden detecteren. Focus vooral op gedrag en lichaamstaal. Eenmaal de vraag gekend, kan je ook het passend antwoord geven én verbondenheid creëren.

Zo  verkennen we vier verbindingsmodellen en hun ‘taal’:

  • emotie en zijn korte-termijn strategie;
  • ratio en zijn lange-termijn strategie;
  • zintuiglijkheid en zijn ervaringsstrategie;
  • analyse en zijn controle strategie.

Elk verbindingsmodel heeft zijn unieke sleutel. Wie kennis heeft van deze vier sleutels wordt relatiebehendig genoemd. Een goede relatie leidt tot betere samenwerking, een goede relatie bevordert herstel na conflict.
Niet alleen in het onderwijs, maar ook in de bedrijfs- en commerciële omgeving wordt gretig gebruik gemaakt van deze sleutels bij het uitbouwen van duurzame relaties.

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

  • de verschillende relatiepatronen met hun leerlingen benoemen;
  • de begeleiding van de leerlingen en hun leerproces afstemmen op het relatiepatronen van de leerlingen;
  • door een goede relatieopbouw met de leerlingen corrigerende interventies voorkomen;
  • na conflict de relatie met leerling(en) herstellen.

Doelgroep

Alle betrokkenen uit het lager onderwijs.

Begeleiding

Hendrik Gaublomme is teamcoach - yogadocent - creatief en lichaamstherapeut.

Praktisch

Cursuscode: 19/LAG/034A

Deze nascholing was oorspronkelijk gepland op 17/03/2020, maar kon toen niet plaatsvinden omwille van de coronamaatregelen.
De nascholing wordt nu aangeboden via afstandsonderwijs op 28/05/2020.
Opnames en digitaal materiaal blijven tot één maand na datum beschikbaar.

Dagindeling afstandsonderwijs:
9.15       verwelkoming
9.30   – 10.30 uur:  PP deel 1 ‘eigentijds leiden  of begeleiden’ , vraag en antwoord
10.30 – 11.00 uur: pauze
11.00 – 12.00 uur:  PP deel 2 ‘leiding nemen en eigentijds sanctioneren’, vraag en antwoord
12.00 – 13.00 uur : pauze
13.00 – 15.00 uur : PP deel 3 ‘goede relatie met leerling, als leider én als begeleider’, vraag en antwoord
15.00 – 15.30 uur : vraag en antwoord, afronden.

 


Jouw bijdrage: 121 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 28 mei 2020 09:30u 16:30u via afstandsonderwijs
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik
hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen