Doelmatig vreemdetalenonderwijs: een blogtraject voor leraren MVT en NT2
Hoe maak je vreemdetalenonderwijs doelmatiger? Die vraag roept meteen veel andere vragen op: hoe werkt de dynamiek tussen kennis en vaardigheden? Hoe stimuleer je automatisering? Hoe bouw je woordenschat op in een meerjarig taalprogramma? Hoe nuttig is grammatica? Wat met vertaalvaardigheid? Hoe wend je de moedertaal optimaal aan? Wat is nu eigenlijk een A2-, B1- of B2-niveau van het Europees Referentiekader? Vanuit onderzoek vertalen we deze vragen naar de praktijk.
Programma
Deze nascholing vindt in een online werkvorm plaats: een blogtraject over vijf periodes. In de week voor elke blogdatum lees je het voorziene deel in het vooraf toegestuurde cursusboek en voer je vrijblijvend voorgestelde opdrachten uit. Vanaf de blogdatum (telkens maandag 9u) kan je gedurende enkele dagen online in gesloten groep deelnemen met vragen aan de begeleider, met eigen comments en onderlinge gesprekken. Zo ontstaat er iedere periode een boeiende wisselwerking tussen de lesgever en de deelnemers. Je kan dit blogtraject dus thuis, op je eigen school of waar dan ook volgen, op momenten die voor jou passen.
Het cursusboek Vreemdetalenonderwijs: van onderzoek naar praktijk (Gompel & Svacina 2020) wordt je in december toegestuurd.
Plan jouw voorbereiding:
tegen ma. 17 januari: hoofdstuk 1 over methodes
tegen ma. 31 januari: hoofdstuk 2 over gebruik van de moedertaal in de taalklas
tegen ma. 7 februari: hoofdstuk 3 over woordenschat
tegen ma. 14 februari: hoofdstuk 4 over grammatica - hoofdstuk 5 over leerboeken
tegen ma. 21 februari: hoofdstuk 6 over kennis en vaardigheden
Doelstellingen
Tijdens en na deze nascholing
- verbreed en verdiep je je inzicht in cruciale aspecten van het vreemdetalenonderwijs;
- zie je wetenschappelijk onderbouwd, wat je vaak vanuit ervaring aanvoelt;
- reflecteer je door de gesprekken met de lesgever en de andere deelnemers over je eigen lespraktijk;
- laat je je door de vele praktijkvoorbeelden inspireren om je eigen onderwijs wat bij te sturen voor meer doelmatigheid.
Doelgroep
Leerkrachten moderne vreemde talen en NT2 in het secundair en volwassenenonderwijs
Begeleiding
Wilfried Decoo, emeritus hoogleraar taaldidactiek, spreekt vanuit veertig jaar onderwijspraktijk en onderzoek, van het basis- tot het hoger onderwijs, in Europa en in de Verenigde Staten.
Praktisch
Deze cursus loopt over 5 dagen.
Cursuscode:
21/TAL/039AJe kan voor deze nascholing inschrijven t.e.m. maandag 20 december 2021.
Je ontvangt het boek 'Vreemdetalenonderwijs: van onderzoek naar praktijk - uitg. Gompel & Svacina' (t.w.v. 34 euro) kort na het afsluiten van de inschrijvingen. De verzending zit in de deelnameprijs inbegrepen.
Een week voor de nascholing van start gaat, ontvang je een link naar het blogplatform en de nodige praktische informatie.
Jouw bijdrage: 45 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 17 januari 2022 |
09:00u |
00:00u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
maandag 31 januari 2022 |
09:00u |
00:00u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
maandag 7 februari 2022 |
09:00u |
00:00u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
maandag 14 februari 2022 |
09:00u |
00:00u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
maandag 21 februari 2022 |
09:00u |
00:00u |
via afstandsonderwijs (Microsoft Teams) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.