Doelgericht en efficiënt inspelen op verschillen tussen je leerlingen: binnenklasdifferentiatie in de praktijk - AFGELAST
Verschillen tussen leerlingen nemen almaar toe. Hiermee recht evenredig neemt de druk om hierop in te spelen eveneens almaar toe. In deze vorming ga je op een pragmatische manier aan de slag met differentiatie. Je leert verschillende haalbare werkvormen kennen en bekijkt hoe dit jou kan helpen om een betere leraar voor je leerlingen te worden. Je gaat met de input in je eigen lessen aan de slag en reflecteert samen met de andere cursisten op je ervaringen.
Programma
In deze nascholing onderzoek je eerst welke verschillen tussen leerlingen in jouw klas het meest relevant zijn, en dus op basis waarvan jij zelf wil differentiëren. Je verkent verschillende haalbare en toegankelijke vormen van differentiëren en weegt daarbij telkens voor- en nadelen af. Je besteedt met name aandacht aan gedifferentieerde instructie, coöperatieve leerstrategieën en scaffolding. Er is ruim aandacht om na te gaan hoe deze werkvormen in jouw praktijk ingezet kunnen worden: je onderzoekt welke praktische afspraken je maakt met je leerlingen om hen geconcentreerd en gemotiveerd te houden. Tussen de twee cursusdagen in test je wat besproken werd in je eigen praktijk uit, waardoor we een volgende sessie kunnen reflecteren op deze ervaringen. Op dag twee is er ook ruimte om na te denken over de implicatie van differentiatie op je evaluatiepraktijk: is er ruimte voor verdiepingsleerstof, en moet die dan ook door iedereen gekend zijn of getoetst worden?
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- Kan je zelf oordelen welke soort differentiatie voor jouw lessen en leerlingen het meest relevant is;
- Kan je inschatten hoe je werkvormen zoals gedifferentieerde instructie, coöperatieve leerstrategieën en scaffolding inzet om jouw klaspraktijk effectiever te maken;
- Kan je heldere werkafspraken met leerlingen om hen gemotiveerd en geconcentreerd te houden tijdens momenten van differentiatie;
- Kan je inschatten welke de implicaties van differentiatie op je toetsen en evaluatie zijn, en hierin een gemotiveerde keuze maken.
Doelgroep
Leraren secundair onderwijs, focus op algemene vakken.
Begeleiding
Wouter Smets was 10 jaar leraar in het secundair onderwijs. Hij is nu lerarenopleider aan de Karel de Grote hogeschool.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.