Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Wiskunde   Differentiatie met behulp van 'wiskunde-uitdagingen' (herhaling 2)

Differentiatie met behulp van 'wiskunde-uitdagingen' (herhaling 2)

Wil je meer differentiëren om ‘snelle leerlingen’ in de les wiskunde te motiveren? Ben je op zoek naar een manier om deze leerlingen extra te uit te dagen? Werk je met flex-uren of kangoeroe-uren en zoek je extra projecten? Dan zijn wiskunde-uitdagingen ongetwijfeld iets voor jou en jouw leerlingen. Ik stel in deze nascholing een hele reeks projecten voor waaraan je leerlingen volledig zelfstandig kunnen werken. De projecten verhogen de motivatie en betrokkenheid. De uitdagingen vereisen geen voorkennis van de leerlingen.

Programma

Leerlingen die sneller klaar zijn tijdens de wiskundeles krijgen vaak extra oefeningen op leerstof die ze reeds onder de knie hebben. Het is belangrijk om deze leerlingen verder uit te dagen. Het uitdagen van leerlingen werkt namelijk heel motiverend en kan de zin in wiskunde vergroten. Daarom heb ik een aantal wiskunde-uitdagingen ontworpen waarmee de leerlingen volledig zelfstandig aan de slag kunnen gaan. De uitdagingen zijn heel uiteenlopend: onderzoeksopdrachten, creatieve uitdagingen, puzzels, doordenkers … Door verschillende soorten uitdagingen aan te bieden, is er voor elke leerling wat wils.

In het eerste deel van de nascholing wordt uitgelegd waarom het belangrijk is om leerlingen uit te dagen. Kort wordt besproken hoe, voor wie en wanneer je de uitdagingen kan gebruiken. Er wordt ook even de tijd genomen om verschillende bronnen te laten zien zodat je na de nascholing informatie en inspiratie kan vinden om zelf uitdagingen te maken. Tot slot worden verschillende uitdagingen toegelicht.

In het tweede deel van de nascholing ga je zelf aan de slag met de uitdagingen zodat je kennis kan maken met het materiaal. De uitdagingen zullen in verschillende categorieën onderverdeeld worden. Door middel van een doorschuifsysteem kan iedereen elke soort uitdaging ontdekken.

Doelstellingen

  • Je weet waarom het belangrijk is om leerlingen uit te dagen.
  • Je weet wat wiskunde-uitdagingen zijn.
  • Je weet waar je inspiratie kan vinden om zelf wiskunde-uitdagingen te ontwerpen.
  • Je kan zelf wiskunde-uitdagingen ontwerpen voor leerlingen van de eerste en tweede graad.
  • Je kan de kant-en-klare wiskunde-uitdagingen gebruiken in je eigen lessen.

Doelgroep

Leerkrachten wiskunde van de eerste en tweede graad aso, kso en tso

Begeleiding

Celien Das is een jonge leerkracht wiskunde en economie. Voor haar afstudeeronderzoek heeft ze zich verdiept in het uitdagen van leerlingen voor het vak wiskunde. Ze wilt via deze nascholing het materiaal dat ze ontworpen heeft, delen met geïnteresseerden. 

Praktisch

Cursuscode: 19/WIS/030C

Drank en syllabus inbegrepen.


Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Peter Adriaenssens, 03 265 29 66, peter.adriaenssens@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 11 maart 2020 14:00u 17:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen