Didactische werkvormen voor 21ste-eeuwse vaardigheden: aan de slag in de klas - AFGELAST
In de huidige en nieuwe leerplannen vinden we nieuwe vaardigheden bv. computationeel denken, mediawijsheid, creatief denken, probleemoplossend denken en handelen, kortom 21ste-eeuwse vaardigheden.
Belangrijk is niet alleen welke dat zijn, maar ook hoe kan je ze aanbrengen in je vak?
Programma
In een eerste deel zoemen we in op de diverse 21ste-eeuwse vaardigheden: aan de hand van korte oefeningen die bruikbaar zijn in de klas komen de verschillende 21ste-eeuwse vaardigheden aan bod.
In een tweede deel verkennen we een aantal didactische werkvormen die het verwerven van 21ste-eeuwse vaardigheden stimuleren.
In een derde deel gaan we aan de slag met een geïntegreerde, motiverende didactische werkvorm waarin verschillende 21ste-eeuwse vaardigheden geoefend worden: een didactische escaperoom.
Doelstellingen
De deelnemers:
- kennen de 21ste-eeuwse vaardigheden en kunnen deze linken aan leerplandoelstellingen;
- kunnen hun eigen lespraktijk aftoetsen aan de 21ste-eeuwse vaardigheden;
- kennen (bronnen voor) didactische werkvormen voor het verwerven van 21ste-eeuwse vaardigheden in hun eigen vak;
- kunnen een geïntegreerde, motiverende didactische werkvorm uitwerken voor het inoefenen van 21ste-eeuwse vaardigheden in hun eigen vak.
Doelgroep
Leerkrachten s.o.
Begeleiding
Gerd Cornelissen, gewezen leerkracht Nederlands en Engels, mentor, leercoach, pedagogisch directeur.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer
nicole.coveliers@uantwerpen.be.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.