Zoek een nascholing
Je bent hier: Kleuteronderwijs / Zorg / Gedrag, sociale vaardigheden en welbevinden   De wereld in mijn klas: een praktijkverhaal over lesgeven aan anderstalige nieuwkomers

De wereld in mijn klas: een praktijkverhaal over lesgeven aan anderstalige nieuwkomers

De toestroom van anderstalige nieuwkomers heeft een grote impact op ons onderwijs. Zit je ook met vragen hoe je het beste uit deze kinderen naar boven kunt halen? Wil je inzicht krijgen in het vergroten van onderwijskansen en zie je ook dat goed onderwijs de integratie in onze maatschappij mogelijk kan maken? Dit is geen evidente situatie vermits we met twee grote stromingen te maken hebben binnen het onderwijs: de leerlingen met langere migratieachtergrond en de anderstalige nieuwkomer van de laatste jaren. Vind je ook bij deze doelgroepen niet de juiste handleiding? Heb je geen handvaten om te starten? Mis je leermiddelen? Zie je weinig vorderingen bij de leerlingen? Kom dan kijken en luisteren naar een leerkracht met migratieachtergrond die nu vanuit haar eigen ervaring lesgeeft aan anderstalige nieuwkomers.  

Programma

Tijdens deze nascholing verruim je je blik door mee te kijken door de bril van een allochtone leerkracht, verwerf je inzicht in migratie en krijg je methodieken aangereikt om de onderwijskansen van anderstalige nieuwkomers te verhogen. Zo zie je in dat een specifieke aanpak vanaf de aanvang van de schoolloopbaan noodzakelijk is. Taalverwerving is daarbij ontzettend belangrijk. Goed onderwijs geven aan deze leerlingen houdt in dat jouw kijk, handelingen, didactiek en methodiek op hen afgestemd zijn. Hierbij is het belangrijk om te vertrekken vanuit een juiste niveaubepaling, de doelen voor ogen te houden en de nodige zorg te bieden om een goede doorstroming kleuter-lager-secundair te verzekeren. Onthaalbeleid en kennis van thuiscontexten spelen hierbij een belangrijke rol. Je krijgt een praktijkvoorbeeld over de werking van een ‘wereldklas’. Daarnaast is samen in dialoog gaan ook belangrijk; dat doe je via stellingen en teasers. Er is ook tijd om een gepast antwoord te vinden op de vragen van de deelnemers.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • denk je kritisch na over jouw handelen bij het begeleiden van anderstalige kinderen;
  • verwerf je inzicht in migratie en anderstalige nieuwkomers binnen het onderwijs;
  • pak je de instroom van anderstalige kinderen in de wereldklas en integratietrajecten anders aan;
  • zet je taalverwerving in de klas en in zorguren doelgericht in;
  • som je de voordelen op wanneer je inzet op een degelijk(e) onthaalbeleid/ouderbetrokkenheid en huiswerkbegeleiding.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten uit het basisonderwijs.
Iedereen die meer inzicht wil krijgen in de aanpak van anderstalige nieuwkomers binnen het onderwijs.

Begeleiding

Ayse Cetin is ‘leerkracht anderstalige nieuwkomer’ in de eerste lagere school in Vlaanderen die van start ging met een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers. Verder is ze buddy bij het begeleiden van gezinnen (ouderbetrokkenheid), geeft ze demolessen en rondleidingen over onthaalonderwijs voor leerkrachten, CLB-medewerkers en pedagogische begeleidingsdiensten. Ze vertegenwoordigt etnisch culturele minderheden in het LOP, is taalcoach in de stad Sint-Niklaas voor taalkampen studenten Odisee en actief in de werkgroep ‘Kleuterparticipatie/kansen voor kinderen’.

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Een specifieke vraag of stelling meebrengen die je wil bespreken.

Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen