Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / ICT-coördinator   De klassenraad gecoacht! - AFGELAST

De klassenraad gecoacht! - AFGELAST

Als directeur of coördinator sleutelen aan de klassenraad

Klassenraden zijn een belangrijk instrument voor het sturen en opvolgen van zowel het individuele groeiproces van een leerling als van het dynamisch proces van een groep/klas. Vaak verlopen klassenraden echter inefficiënt met als gevolg dat er weinig of niets concreet uit resulteert.

Het is geen evidentie om binnen een beperkt tijdsbestek een klassenraad te begeleiden. Een bespreking houden over leerlingen waar leerkrachten met tevredenheid op terugkijken en waar leerlingen achteraf ook zinvolle feedback over ontvangen, is vaak een moeilijke oefening. Hoe kan je een klassenraad als een efficiënt werkinstrument gebruiken binnen een leerkrachtenteam en als klassenleerkracht?

Programma

Klassenraden liggen op dezelfde lijn van klasmanagement, functioneel becommentariëren van rapporten en het organiseren van oudercontacten. Wat er op een klassenraad meegedeeld en besproken wordt, zou bijzonder ondersteunend kunnen zijn in dit brede kader. De docente behandelt dit thema dan ook vanuit dit brede oogpunt.

Verschillende aspecten die ondersteunend kunnen zijn, komen aan bod:

  • doelstellingen, soorten, timing… van een klassenraad;
  • het vergadertechnische aspect zoals het leiden van een klassenraad, de rolverdeling, de opbouw, de voorbereiding, volgorde van bespreking, afspraken, opvolging, notuleren….
  • communicatieve vaardigheden:
    • technieken van vraagstelling;
    • afwegen van interpretaties versus feiten;
    • omgaan met roepers en zwijgers;
    • iedereen bij de les houden en vermijden dat er onder elkaar gepraat wordt, dat er teveel anekdotes verteld worden of dat er wordt afgedwaald van de kern van de bespreking.
  • het gebruik van didactisch materiaal;
  • voorbeelden van formulieren voor voorbereiding, besprekingen, notities, dossiers.

Werkvorm
Per onderdeel geeft de trainer een aantal concrete en realistische suggesties. De bedoeling is dat de cursisten verder ook ideeën uitwisselen vanuit eigen meegebracht materiaal.
Voor de communicatieve vaardigheden vertrekken we vanuit vragen van de cursisten. Groepswerk is hierbij zeker een mogelijkheid. Korte oefeningen op moeilijke gespreksvaardigheden komen eveneens aan bod.

Doelstellingen

  • Je krijgt een duidelijker zicht op het begrip ‘klassenraad’.
  • Je krijgt inzicht in hoe je een klassenraad concreter, doelgerichter en met meer structuur kan begeleiden.
  • Je wordt communicatief beter ‘gewapend’ om efficiëntie te bewaren.
  • Je krijgt een aanzet om met het aangeboden materiaal te experimenteren en het aan te passen aan de eigen schoolcultuur.

Doelgroep

Klassenleerkrachten, directies, middenkader, TA’s en coördinatoren.

Deze cursus haakt niet helemaal in op de noden en behoeften van het BUSO, gezien zij een andere vorm van klassenraden voeren.

Begeleiding

Marit Goossens, communicatietrainer en personal coach, Gosky bvba.

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.

Mee te brengen door cursist

Materiaal dat je gebruikt voor klassenraden (zowel papierversie als digitaal op USB-stick).



Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen