De beste start - Taalontwikkeling en het stille kind
Niets lijkt zo vanzelfsprekend als de manier waarop lachende en huilende baby’s uitgroeien tot sprekende kinderen. Taalontwikkeling is nochtans het resultaat van vele factoren die op een ingewikkelde manier op elkaar inspelen. De taalontwikkeling is vooral afhankelijk van het totale groeiproces dat kinderen doormaken. En omgekeerd speelt de taal ook een belangrijke rol in de verdere totale ontwikkeling. Spreken, denken, de wereld verkennen, fantaseren en zich sociaal gedragen beïnvloeden elkaar voortdurend.
Programma
Wat doe je met een kind dat helemaal niet spreekt en zich in stilte hult? In sommige gevallen stoten kleuters onbegrijpelijke klanken uit, soms maken ze zelfs helemaal geen geluid en lijkt het of ze geen stem hebben. Dan maken we ons zorgen over het welbevinden en de normale ontwikkeling van het kind. Helemaal onbegrijpelijk wordt het als blijkt dat het kind thuis wel volop praat. Vanaf wanneer is selectief mutisme een probleem? Hoe win je het vertrouwen van de zwijgzame kleuter? En welke activiteiten en aanpakken zijn het meest aangewezen?
Doelstellingen
De deelnemers:
- hebben een dieper inzicht gekregen in de aspecten die een rol kunnen spelen als bij een kindje de taal zich vertraagd of ongewenst ontwikkelt;
- kunnen het eigen taalaanbod, de taalrijke klasomgeving en de (muzische) activiteiten aanpassen aan de taalbehoeften van verschillende kinderen in de stille fase (extreem verlegen kinderen, kinderen met spreekangst, kinderen met selectief mutisme en zwijgende kinderen).
Doelgroep
Kleuterleidsters, zorgcoördinatoren, kinderverzorgsters in de kleuterklas, directies, docenten KO. In de praktijkvoorbeelden kijken we naar de jongste kinderen (peuters en 1K), naar meertalige kleuters en naar oudere kleuters die een taalontwikkelingsachterstand hebben opgelopen.
Begeleiding
Jella Di Perna was lerares Nederlands-Engels, lector taalvaardigheid aan de PXL Hogeschool en Artevelde-hogeschool, vorser vakdidactiek en assistent Nederlands aan de UAntwerpen en de UGent, nascholer talenbeleid, pedagogisch begeleider, taalcoach en schooldirecteur. Ze heeft vooral expertise opgebouwd rond taalontwikkeling, taalvaardigheidsbevordering en talenbeleid in het kleuteronderwijs, basisonderwijs, secundair en hoger onderwijs. Ze is ook zaakvoerder van De Lettermens, waar ze als talenbeleidscoach of taaladviseur scholen, organisaties en bedrijven op weg helpt naar helderheid.
Praktisch
Cursuscode:
21/KLE/044ACursusmateriaal inbegrepen
Meer informatie over de andere nascholingen ‘De beste start’:
'Taalverwerving en meertaligheid bij het jonge kind'
http://www.uacno.be/21KLE043A (op 10 + 17/11/2021)
'Taalontwikkeling in de muzische vakken'
http://www.uacno.be/21KLE045A (op 30/11/2021)
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 23 november 2021 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.