Zoek een nascholing
Je bent hier: Buitengewoon secundair onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Leiderschap   Kwaliteitszorg: lezen en interpreteren van gegevens uit ‘Mijn onderwijs’ en de schoolportretten van de onderwijsinspectie als basis voor informatiegestuurd schoolbeleid

Kwaliteitszorg: lezen en interpreteren van gegevens uit ‘Mijn onderwijs’ en de schoolportretten van de onderwijsinspectie als basis voor informatiegestuurd schoolbeleid

Binnen kwaliteitszorg vormt informatie een krachtige hefboom om een helder zicht te krijgen op de beginsituatie van de school en de resultaten van het beleid. Via Mijn onderwijs stelt de overheid boeiende gegevens ter beschikking van de school. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om de schoolportretten van de eigen school bij de onderwijsinspectie op te vragen. Misschien ontbreekt de tijd om deze rijke informatie te analyseren en op zoek te gaan naar kansen om je schoolbeleid te sturen en te ondersteunen door krachtige informatie. Tijdens deze nascholing krijg je daarom meteen de kans om samen de informatie over jouw school door te nemen zodat je informatiegestuurd aan de slag kan.

Programma

Je leert de verschillende databundels van Mijn onderwijs en de schoolportretten van de onderwijsinspectie lezen. Op publieke fora gaan we op zoek naar relevante benchmarks om de schoolgegevens beter te kunnen interpreteren.

Je werkt met de eigen schoolgegevens. De schoolportretten van de onderwijsinspectie dien je aan te vragen via informatiemanagement@ond.vlaanderen.be. Indien je school uit meerdere instellingsnummers bestaat, gelieve expliciet te vermelden om een schoolportret te maken voor de verschillende instellingsnummers samen.

Zorg ervoor dat je tijdens de sessie toegang hebt tot de databundels en de schoolportretten van de school (in afgedrukte vorm of elektronisch).

Omdat er gereflecteerd wordt over de eigen schoolgegevens, kan het aangenaam zijn om met meerdere personeelsleden per school deel te nemen zodat er samen kan gereflecteerd worden.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • kunnen de databundels van Mijn onderwijs en de schoolportretten van de onderwijsinspectie lezen;
  • kennen relevante benchmarks om de schoolgegevens tegen af te zetten;
  • reflecteren via welke beleidskeuzes de gegevens gunstig kunnen worden beïnvloed.

Doelgroep

Leidinggevenden van secundaire scholen (directeurs/adjunct-directeurs/beleidsmedewerkers/ TAC/ TA)

De reflectie gebeurt op schoolniveau.

Begeleiding

Bart Debbaut, pedagogisch adviseur Katholiek Onderwijs Vlaanderen Regio Antwerpen, voormalig leerkracht en directeur Sint-Ursula-instituut Lier, voormalig onderzoeksmedewerker aan UFSIA en Nitlapan (Managua, Nicaragua)

Mee te brengen door cursist

Databundels van Mijn onderwijs (per instellingsnummer).

  • Attesten
  • Hoger onderwijs
  • Leerlingenaantallen
  • Leerlingenkenmerken
  • Leerlingenstromen IN
  • Leerlingenstromen UIT
  • Personeelsaantallen
  • Schoolse vorderingen en zittenblijven
  • Studiebewijzen
  • Vroegtijdig schoolverlaten

Neem van elke bundels liefst de recentste versie. Deze bundels kan je vinden als je inlogt op ‘Mijn onderwijs’.

De schoolportretten van de onderwijsinspectie: deze vraag je aan bij informatiemanagement@ond.vlaanderen.be. Gelieve te vragen om één gezamenlijk rapport voor alle instellingsnummers van uw school. Hou rekening met een wachttijd van enkele weken.

Kies zelf of je het materiaal op papier of elektronisch wil gebruiken (voorzie in het laatste geval een toestel).

Er wordt internet voorzien zodat je deze gegevens elektronisch kan raadplegen.

Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen